Mange overraskelser ved overgang til induksjon

Står du fast, vil du diskutere et forslag til løsning eller har du behov
for hjelp?
Forumregler
Står du fast, vil du diskutere et forslag til løsning eller har du behov
for hjelp?

UNREAD_POST jthorese » Tor Des 22, 2011 10:32 am

Jada. Tenkte jeg skulle skrive litt om erfaringene med installering av ny induksjonstopp og komfyr. Det ble endel læring underveis og fortsatt er ikke siste ord sagt...

Det startet med at min gamle inbyggingskomfyr ble ødelagt. Den var tilkoblet en koketopp med keramiske soner og integrert i skap og benk. Tenkte dette skulle bli en lett sak der jeg byttet ovnen og fortsatte å bruke eksisterende koketopp. Men nei da.

Det viste seg at systemet med å koble koketoppen til komfyren er gått vekk fra markedet (sikkert noen som har detaljer om dette). Så dermed fantes det bare gamle ukurrante komfyrer. Løsningen ble å bytte begge deler.

Endte opp med en fin komfyr fra Smeg og en induksjonstopp som så grei ut fra Samsung.

Problemet er jo at da trenger jeg ny kurs, egentlig to nye kurser. Har 20amp med 2x4mm kabel til den nye koketoppen, er jo for lite. Bør vel være 25 amp minst og sikkert da også 2x6 mm kabel. I tillegg er vel 10 amp til komfyren for lite, så her bør det trekkes ny kabel fra sikringsskapet.

Men det er jo jul og umulig å få tak i elektriker. Løsningen ble å hacke på det gamle og prøve å unngå maksinnstillinger på anlegget. Planlegger å få en elektriker inn og rydde over nyttår.

Men skuffelsen var jo stor når heller ikke min Induksjonskompatible bialettikanne (4 koppers) funker på den nye koketoppen. Den klarer ikke å registrere at det er noe på plata, muligens fordi diameteren er for liten.

Andre som har erfaringer med bruk og montering av induksjonstopp?
402620_10150534085511197_518036196_10475740_2145106379_n.jpg
402620_10150534085511197_518036196_10475740_2145106379_n.jpg (11.27 KiB) Vist 1681 ganger

405114_10150534237791197_518036196_10476093_912663487_n.jpg
Brukerens avatar
jthorese

Annonse

Re: Mange overraskelser ved overgang til induksjon

UNREAD_POST HLA-DQ2 » Tor Des 22, 2011 7:01 pm

Heisann!

Gikk selv over til induksjonstopp i forbindelse med oppussing av nytt kjøkken. Var litt skeptisk i utgangspunktet, da en har hørt mye rart om induksjon.
Noen påstod at induksjon kunne forverre forplantningsevnen og andre påstod at de som jobber med induksjonvarme til dagelig f.eks. gamle Elva induksjon aldri ville hatt induksjonsvarme hjemme pga. stråleskader. Alt dette er nok overderevet når en ser hvor kort bølgelengden induksjonsspolen har.

I allefall kjøpte vi en Beha induksjonstopp som vi har brukt en del år, og er kjempefornøyd! Induksjonstoppen har fin instilling 15 trinn + booster på alle plater og timere med forsinket påslag. Ved steking bruker jeg booster for å få opp varmen raskt for deretter å sette ned platen til riktig effekt når stekingen skal starte. Ved koking av f.eks. egg i kjele kan man booste opp til vannet koker, sette ned effekten, stille inn tiden og etter endt tid skrur platen seg av. Kokingen slutter umiddelbart når plata har skrudd seg av:) En har meget god kontroll på effekten med alle trinnene.
Det krever litt tilvending å bruke induksjonstoppen når det gjelder å finne riktig effekt.men det kommer raskt. Ulempen med en helt slett induksjonstopp et at om noe koker over vil vannet renne utenfor hvis en ikke følger med. Har lært meg å følge med på kjelene under oppvarming:)
Rengjøring er også mye enklere da det er selve stekepanna/kjelene som blir varmet opp via induksjon og ikke et varmeelement som overfører varme fra selve plata og over til stekepanna. Ting blir ikke lenger brent fast på selve plata så rengjøringen har blitt enklere.
Alt i alt er jeg kjempefornøyd med induksjon som oppvarming :)

Bilde
Av tabber blir man klok men ikke særlig rik!
Brukerens avatar
HLA-DQ2

UNREAD_POST jthorese » Tor Des 22, 2011 9:44 pm

Det var godt å høre at det er håp for meg! Snakket med Samsung i dag og de mente kanna måtte ha en diameter på over 10 centimeter. Min hadde 9,7. Prøver nå med en større kanne før jeg gir opp...
Brukerens avatar
jthorese

UNREAD_POST jthorese » Fre Des 23, 2011 8:20 am

Da har jeg prøvd med en sekskoppers induksjon espeessokanne med diameter 10,4 cm. Heller ikke denne virket på Samsung koketoppen.
Brukerens avatar
jthorese

UNREAD_POST teknor » Fre Des 23, 2011 2:34 pm

Ingen kjeller eller kokeredskaper som ikke er magnetiske vil fungere på induksjon? Sjekk med en magnet på kjelene dine som fungerer på induksjonen og espressokannen din.

Tror jeg da...
teknor

UNREAD_POST jthorese » Fre Des 23, 2011 3:42 pm

Enig. Begge disse kannene er magnetiske og merket med induksjon.
Brukerens avatar
jthorese

UNREAD_POST jthorese » Tir Jan 03, 2012 3:42 pm

Update: Samsung induksjonstoppen ble verre og verre. Den ville heller ikke ta 4.5 liters induksjonskjele. På julaften klokken 12.00 gikk den helt i svart. Topp. Får pengene igjen av tretti.no.

Byttet til en dyrere Miele induksjonstopp som har fungert perfekt fra første stund. Selv Bialettikannene fungerer på denne. Genialt. Koker kaffe på nøyaktig 1 minutt.
Brukerens avatar
jthorese

UNREAD_POST NupiSnowJog » Søn Mar 11, 2012 7:04 pm

Høres ut som at det er toppen som er ødelagt, det som også kan skje med frittstående induksjonstopper er at de utnytter magnetismen nedover om det står noe under som er magnetisk...

Når det kommer til oppvarming, så må jeg si at boostfunksjonen er døden for stekepanner og kasseroller, spesielt de med belegg. For å bevare kasserollene/stekepannene lengre så anbefales det at man starter på 40-60% av max-varme for så å gå opp i temperatur når stekepannen/kasserollen er blitt varmere. Husk at stekepanner er iskalde når man kjenner de mot armen sin, og mye gods trenger lengre tid på oppvarming.
Jobber selv med kjøkkenutstyr og vi har mange som kommer innom med misbrukte panner/gryter og mener det er reklamasjon.
Brukerens avatar
NupiSnowJog

UNREAD_POST jthorese » Man Mar 12, 2012 10:03 am

Det var godt poeng dette med å ikke varme opp for fort, Nupi. Det har jeg ikke tenkt på før.
Brukerens avatar
jthorese

Gå til Hjelp!

Annonse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

• Siste emner og svar
    Postet av