Jada. Tenkte jeg skulle skrive litt om erfaringene med installering av ny induksjonstopp og komfyr. Det ble endel læring underveis og fortsatt er ikke siste ord sagt...
Det startet med at min gamle inbyggingskomfyr ble ødelagt. Den var tilkoblet en koketopp med keramiske soner og integrert i skap og benk. Tenkte dette skulle bli en lett sak der jeg byttet ovnen og fortsatte å bruke eksisterende koketopp. Men nei da.
Det viste seg at systemet med å koble koketoppen til komfyren er gått vekk fra markedet (sikkert noen som har detaljer om dette). Så dermed fantes det bare gamle ukurrante komfyrer. Løsningen ble å bytte begge deler.
Endte opp med en fin komfyr fra Smeg og en induksjonstopp som så grei ut fra Samsung.
Problemet er jo at da trenger jeg ny kurs, egentlig to nye kurser. Har 20amp med 2x4mm kabel til den nye koketoppen, er jo for lite. Bør vel være 25 amp minst og sikkert da også 2x6 mm kabel. I tillegg er vel 10 amp til komfyren for lite, så her bør det trekkes ny kabel fra sikringsskapet.
Men det er jo jul og umulig å få tak i elektriker. Løsningen ble å hacke på det gamle og prøve å unngå maksinnstillinger på anlegget. Planlegger å få en elektriker inn og rydde over nyttår.
Men skuffelsen var jo stor når heller ikke min Induksjonskompatible bialettikanne (4 koppers) funker på den nye koketoppen. Den klarer ikke å registrere at det er noe på plata, muligens fordi diameteren er for liten.
Andre som har erfaringer med bruk og montering av induksjonstopp?

News