Er vanlige skruer bra nok i huntonittplater ?

Står du fast, vil du diskutere et forslag til løsning eller har du behov
for hjelp?
Forumregler
Står du fast, vil du diskutere et forslag til løsning eller har du behov
for hjelp?

Er vanlige skruer bra nok i huntonittplater ?

UNREAD_POST Litta » Fre Mar 25, 2011 1:13 pm

Hei

Jeg har tatt ned de gamle kjøkkenskapene og skal sette opp nye. De gamle var festet med vanlige treskruer i huntonitt-plater, 2 på hver side. De skapene som jeg skal sette opp er IKEA-skap, med en skrue på hver side.

Spørsmålet mitt er om huntonittplaten er sterk nok til at jeg kan bruke vanlige skruer eller bør jeg kjøpe Molly-plugger ??

En annen ting jeg lurer på er om det er risiko for å komme i konflikt med strømkabler oppe under taket ? Skapene skal monteres høyt og skruen er ca. 10 cm nede på veggen og så langt nede legger man vel ikke kabler ?

Haster litt, for jeg står nå uten kjøkkenskap ;)
Litta

Annonse

Re: Er vanlige skruer bra nok i huntonittplater ?

UNREAD_POST EspenKlem » Lør Mar 26, 2011 1:17 pm

Hadde tatt mollyplugger. Mesteparten av kreftene i skruen går nedover, men litt etter hvor dype skapene er og hvor mye du laster de vil du få krefter utover også, det er det som gjør at skapet eventuellt havner i gulvet.

Ledningene er jeg ikke helt sikker på. Litt vanskelig å se for seg hva du beskriver.
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST Imzw » Lør Mar 26, 2011 3:48 pm

En annen ting jeg lurer på er om det er risiko for å komme i konflikt med strømkabler oppe under taket ? Skapene skal monteres høyt og skruen er ca. 10 cm nede på veggen og så langt nede legger man vel ikke kabler ?

Dei fleste kablene eg har sett går vel enten nede, ca. midt på, eller oppe.
Du må sjå litt etter kor du har lysbrytere og taklys (evt vegglys) Så må du tenke deg i kva retning kablene går.
Kablene går jo sjølvsagd som oftast frå brytaren og rett opp i taket, langs den same stenderen som bryteren er festa på.
Ledninger frå stikkontakt til stikkontakt holder seg som oftast på same høgde som stikkontaktene.

Du må også sjå i forhold til sikringskapet (-ene) kor ledningene mest sansynleg går.

Du må rett og slett sjå i forhold til plasseringen på dei forskjellige elektriske komponentane.

Uansett så vil eg tru at elektrikaren har holdt seg godt, rett under taket, og festa ledningene under den øverste bjelken.

Det er kanskje ikkje eit veldig godt svar dette, men du må uansett huske på at du aldri kan vite heilt korleis elektrikaren har gjort det...
Vist du har eigd huset sidan det var nybygd, så har du kanskje bilder av huset under bygging? Isåfall er det berre å sjå på dei...(eit godt tips til andre som skal bygge nytt hus: ta bilder av heile prosessen. då har du noko å gå etter i slike situasjoner som dette)
Imzw

UNREAD_POST Litta » Lør Mar 26, 2011 3:56 pm

Takker for innspill.

Jeg har gått for en mellomting ;)

Brukt Molly-plugger noen steder, hvor det ikke var stenderverk bakom. Dette med å ta bilder under byggingen gjorde jeg også - MEN! det var dengang man brukte film i apparatet og akkurat ved den anledningen hadde ikke filmen fått feste på tannhjulene og ikke blitt truket frem - altså hadde jeg blank film og dermed ingen bilder av stenderverk med rør og ledninger etc. Gjett om jeg var lei meg !
Litta

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Mar 29, 2011 10:21 am

Håper vi får se noen bilder av prosessen og ferdig resultat Litta!
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST Litta » Søn Apr 03, 2011 10:27 am

EspenKlem skrev:Håper vi får se noen bilder av prosessen og ferdig resultat Litta!

Skal bli......
Litta

Gå til Hjelp!

Annonse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

• Siste emner og svar
    Postet av