Vaske olje ut av flisfuger

Står du fast, vil du diskutere et forslag til løsning eller har du behov
for hjelp?
Forumregler
Står du fast, vil du diskutere et forslag til løsning eller har du behov
for hjelp?

Vaske olje ut av flisfuger

Innlegg Bård » Man Mai 23, 2011 6:59 pm

Da vi kom hjem fra reise for en tid tilbake, hadde en flaske med dusjolje falt i gulvet på badet, og endel av innholdet hadde lekket ut. Dette har trukket inn i fugene, som før var lyse og fine. Nå er de mørke p.g.a. oljen.
Jeg har forsøkt å skrubbe med Jif skurekrem og børste. Jeg har også forsøkt en annen metode, ved at jeg skrubbet inn zalovann i fugen, og deretter gned inn salt, for å trekke ut fuktigheten igjen. Dette gjorde faktisk at fugen ble litt lysere, men ikke på langt nær så lys som den opprinnelig var (som var lys grå).
Dette gjelder et område på ca. 1 kvadratmeter, med 10x10cm-fliser. Noen som har forslag til hvordan jeg kan få renset fugene?

Siste løsning må være å fuge på nytt. Jeg har fuget endel før, men aldri tatt opp gamle fuger. Hvordan gjøres dette (og kan det gjøres uten å skade membran?)
Brukerens avatar
Bård

Annonse

Re: Vaske olje ut av flisfuger

Innlegg BjørnS » Man Mai 23, 2011 7:13 pm

Fein har utstyr som fikser dette.
http://www.protilertools.co.uk/fein-mul ... af745e9c58

Om du får lånt eller leid en Fein maskin kan det hende det allerede ligger en slik i kofferten, men et sånt blad skal uansett ikke være vanskelig å få tak i :D
Brukerens avatar
BjørnS

Innlegg EspenKlem » Man Mai 23, 2011 8:43 pm

Har brukt noe syrebasert rensemiddel tidligere. Men det var for å fjerne fett som hadde avleiret seg på fugene, og ikke olje som hadde trukket inn. Husker ikke hva produktet heter, men fikk kjøpt det på Flisekompaniet. Funka greit. Fugene ble ikke like lyse som originalt, men lysere enn de var da de var møkkete, og fettfrie.
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Innlegg Bård » Tor Jun 02, 2011 8:43 pm

Klarte det! Nå er fugene lyse og rene igjen. Jeg googlet litt, og fant denne oppskriften: http://www.ehow.com/how_5675669_clean-baby-oil-tile-grout.html, How to clean baby oil from tile grout.

Det gikk ut på at man blandet bakepulver og zalo, og fuktet fugene med dette. Deretter ble fugene skrubbet med en oppvaskbørste som var dyppet i bakepulver. Til slutt skrubbet jeg en ekstra omgang med Jif skurekrem for sikkerhets skyld. Da fugene tørket igjen, var de lyse og rene!
Brukerens avatar
Bård

Innlegg EspenKlem » Tir Jun 21, 2011 9:31 am

Takk Bård, den må jeg prøve.
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Innlegg EspenKlem » Ons Feb 01, 2012 11:43 pm

Får teste oppskriften du fant. Skal selge leiligheten, og lyse fuger på badet hadde vært fint (igjen)!
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Innlegg EspenKlem » Lør Feb 04, 2012 10:03 pm

Genialt tips du fant fram til Bård. Mye bedre enn syre-greiene jeg har vasket med før. Flisefugene er nå så rene/lyse som de ikke har vært på 8-10 år.
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Gå til Hjelp!

Annonse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

• Siste emner og svar
    Postet av