Hva gjør man når håndtverkere, i dette tilfellet Metro Rørleggerservice AS hever seg over håndtverkertjenesteloven, kontrakt og truer med å rive badet de har rehabilitert fordi jeg som forbruker iht. håndtverkertjenesteloven ber om spesifisert regning?
Rørlegger som jeg har kontrakt med stoppet arbeidet, hevdet jeg ikke kunne kreve spesifisert regning, sendte til inkasso og forliksrådet fordi jeg ikke betalte regningen.
§ 37. Betalingstid.
(2) En forbruker som i tilstrekkelig tid før forfall har krevd spesifisert rekning etter § 36, plikter ikke å betale før rekningen er mottatt.
Det må og nevnes at Metro Rørleggerservice AS truet med å komme å rive badet og ta med seg tingene sine hvis jeg ikke betalte.
Dette skjedde etter at de har brukt 9 uker å rehabilitere badet som skulle ta 3,5 uker. Etter 4 uker måtte nesten hele badet rives fordi det var så dårlig utført. Badet som det fremstår nå er fullt av feil og mangler, estimert av opak til å koste kr. 130 000 å rette opp.
Underentreprenør Aabel Bygg og Design skulle iht. avtale inneha sentral godkjenning og våtromsertifisering, noe han og hevdet på sine hjemmesider. Han har ingen av delene og har gjort en elendig jobb. Dette er ganske villedende.
Som forbruker er jeg forbauset over at de nye reglene som gjelder for oppussing av bad da dette gir håndtverker mulighet til å presse forbruker på den måten at hvis det er en uenighet så kan håndtverker nekte å sende inn søknad om ferdigattest hvis han ikke får det som han vil. Dette kan umulig være tilsiktet, men forbruker stiller vesentlig dårligere nå føler jeg enn før med bakrunn i nettopp dette.
Noen som har opplevd noe lignende, fordi dette er min første gang.

News