Asbest

Hvor får jeg tak i X, hva slags del passer til Y, og hvem kan spesiallage Z? Alt om deler, materialer og hvor du får tak i det.
Forumregler
Hvor får jeg tak i X, hva slags del passer til Y, og hvem kan spesiallage Z? Alt om deler, materialer og hvor du får tak i det.

Asbest

UNREAD_POST BlommeN » Tor Jun 30, 2011 10:03 pm

Hei.

Nokon har tipset meg om at det kanskje ligger nåken asbest taksteiner nær eigendommen eg bur i. Eg veit ikkje kven som har lagt dei der eller om det er asbest.

Korleis kan eg finne da ut om det er asbest i taksteinen?

Er det f.eks lov å grave det ned? eller må det leverast på eige deponi? Eg vil helst ikkje begynne å gå bort å grave i det før eg veit kva det er.
BlommeN

Annonse

Re: Asbest

UNREAD_POST EspenKlem » Fre Jul 01, 2011 9:51 am

Ser ut som asbest må leveres på eget deponi. Det er strenge regler for hvordan du skal gå fram som arbeidsgiver/profesjonell, men som privatperson er det ingen regler. Bare en anbefaling om å følge samme sikkerhetsprosedyrer. Tipper det viktigst er åndedrettsvern, drakt og spyling + en dusj etterpå. Røyker du ikke er jo det en fordel også.

For å få vite om det er asbest må det analyseres. Ikke sikker på hvem som gjør en sånn analyse, men hør med Arbeidstilsynet, Fylkesmannen eller kommunens renovasjonsetat?
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST Kjempeflink gjest. » Tor Sep 22, 2011 5:08 pm

Problemet har vert med de som har kuttet i det, men om det er mange så ville jeg brukt en heltrukken drakt, åndedrettsvern, eller maske, hansker, sko. teipet fast.
lagt en palle på bakken, lagt takplast (0.20) over den, deretter lagt asbestplatene forsiktig ned, pakket platene inn i plastikken, og tatt ny plastikk over igjen og teipet plasten mellom lagene.
der er noen andre regler vi bruker som firma, men om det ikke er så altformye så holder dette
Kjempeflink gjest.

UNREAD_POST runar500 » Tir Sep 27, 2011 8:30 pm

Asbest er ikke farlig. Ta det helt med ro. Kun under veldig langvarig eksponering, og for mye støv, så kan du få helseplager. At det ligger litt astbest et sted i nabolaget er harmløst, kast litt jord over slik at det ikke kan støve fra det, så er det hvertfall ikke noe å bekymre seg over.

En gammel krok i nabolaget der jeg jobbet før, jobbet på astbestfabrikken på Slemmestad. Han er sikkert over 80 år og lever i beste velgående. Og han har mange historier fra livet på fabrikken. Åndedrettsvern visste man ikke hva var da han holdt på.
runar500

Gå til Materialer og deler

Annonse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

• Siste emner og svar
    Postet av