Vakumbag og vakumstøping?

Hvor får jeg tak i X, hva slags del passer til Y, og hvem kan spesiallage Z? Alt om deler, materialer og hvor du får tak i det.
Forumregler
Hvor får jeg tak i X, hva slags del passer til Y, og hvem kan spesiallage Z? Alt om deler, materialer og hvor du får tak i det.

Vakumbag og vakumstøping?

UNREAD_POST EspenKlem » Man Mar 07, 2011 1:53 pm

Jeg lurer på hvor jeg får tak i vakumbag, og om det passer for veske-prosjektet mitt. Har prøvd å få et firma til å varmknekke plexiglass, men det blir ikke presist nok. Nå lurer jeg på å lage en negativ form, varme opp plexiglasset/akrylplasten og bruke en vakumbag for å presse/holde plexiglasset inntil formen.

Altså, hvor får jeg tak i det, og høres det realistisk ut?
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Annonse

Re: Vakumbag og vakumstøping?

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Mar 08, 2011 5:55 pm

Lite butikker på nett som selger utstyr for vakumstøping. Fant først en guide til hvordan vakumstøpe. Etter litt om og men fant jeg en vakumfolie som tåler opp mot 170 grader celsius.

Instructables.com har en instruksjon på hvordan gjøre om en sykkelpumpe til en vakumpumpe.
Bilde
Rettigheter: CC drcrash

...og en grunnforklaring til vakumstøping, ihvertfall selve vakumdelen.
Bilde
Rettigheter: CC Shortshift

Fant også en litt mer generell greie fra Naturfag.no om blant annet vakumstøping og vakumpressing av plast.
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST EspenKlem » Tor Mar 24, 2011 5:17 pm

Har vært litt usikker på hvordan varme opp plexiglasset best. Lurer på å prøve i stekeovn eller mikrobølgeovn, men ville gjerne vite litt om faren. Store medisinske leksikon har litt å si om farene ved plast.

For plexiglass (Polymetylmetakrylat / PMMA ) står det spesifikt:
  • Helserisiko ved produksjon: Luftveisirritasjon, allergi.
  • Helserisiko ved brenning/gassdannelser: (Met)akrylsyre gir slimhinneirritasjon, spesielt i luftveiene.

Så da blir det vel gassmaske, stekeovn og åpent vindu en av de nærmeste dagene. Ut fra temperaturene for sveising så får jeg prøve gradvis fra 100 grader celsius og oppover til 200 grader celsius og se når det blir mykt.
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Litt materiallære/erfaring

UNREAD_POST EspenKlem » Lør Apr 02, 2011 11:16 am

Ok, har akkurat kokt og stekt litt plexiglass. Koking gjør ingenting. Trodde kanskje jeg måtte opp i 180-190 grader, men 150 grader holdt mer enn nok. Skal prøve med trinnvis 120-130-140 grader neste gang.

Grunnen til at jeg skal prøve lavere temperatur neste gang er fordi beskyttelsesplasten delvis smeltet og det ble noen få bobler i plexiglasset.
Bilde
Ferdig bøyd plexiglass, test by Espen Klem, on Flickr

Smelter ikke beskyttelsesplasten så blir kanskje ikke overflaten så ruglete, men det er noe jeg kan leve med. Viktigst er at formen blir presis. Nå er det bare å begynne å handle materialer og deler for vakumstøping. Venter med å kjøpe pumpe til jeg har testet å reversere en gammel trykkluft-dings jeg har på ett eller annet sted på loftet.
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST runar500 » Tir Sep 27, 2011 8:26 am

I disse dager får man jo kjøpt slike IR-termometere (Er vel det det heter?) for en billig penge. Hva med å ha et slikt et "stand by" og varme med en varmepistol?

Artig prosjekt, forresten!
runar500

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Sep 27, 2011 9:10 am

Har prøvd å bruke varmepistol før. Sluttresultatet ble relativt bra, men det ble endel prøving og feiling før jeg fikk det til. Virker som plexiglass isolerer godt/leder varme dårlig, så må holde på en stund. Og med varmluftpistolen blir det veldig lett for varmt. De første testene fikk bobler i plasten.

IR-termometer var smart. Da er det lett å kontrollere at riktig temperatur er oppnådd.
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST runar500 » Tir Sep 27, 2011 10:03 am

Jeg har ofte tenkt på å skaffe et slikt termometer, og skulle også hatt ett stativ til å montere det i, for man trenger som regel begge hender fri om man varmer noe, være det seg plexiglass, eller aluminium etc..
runar500

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Sep 27, 2011 10:06 am

Hvis du har et kamerastativ, så går det jo ann å lime på en mutter med riktig dimensjon?
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Sep 27, 2011 10:34 am

Og du får dele erfaringene hvis du kjøper et termometer!
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST runar500 » Tir Sep 27, 2011 8:39 pm

EspenKlem skrev:Og du får dele erfaringene hvis du kjøper et termometer!

Og plexiglass, og vacuum pumpe.. :)

Jeg driver en del med gamle motorsykler, og det å kunne klart å forme diverse deler i thermoplast hadde vært gull ved mange anledninger. Men i disse tider blir det til at man handler på ebay istedet! :D
runar500

Gå til Materialer og deler

Annonse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

• Siste emner og svar
    Postet av