"1970": HTPC inspirert av 60-talls radiokabinett

Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!
Forumregler
Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!

"1970": HTPC inspirert av 60-talls radiokabinett

UNREAD_POST Bård » Fre Mai 13, 2011 11:17 pm

Her er en HTPC (Home theater PC) jeg bygde da jeg gikk på videregående, så godt og vel seks år siden. Den er fremdeles i bruk og tilkoblet TVen i stua i leiligheten min.
Jeg begynte med noen veldig enkle sketchup-tegninger, samtidig som jeg lot designen komme mens jeg bygde.
Jeg kaller den "1970", ettersom den minner veldig om 60-talls radiokabinetter, tatt ett steg videre. Det mørke treverket og de røde lysene skal minne om 70-tallet.

HTPC2 (Small).jpg

Bunnplaten var av 18mm furu hobbyplate, og jeg freste inn formen til et hovedkort-chassis fra et gammelt PC-kabinett:
DSCF0572 (Small).JPG

Deretter ville jeg lage buede sider på PCen, og gjorde dette ved at jeg høvlet lekter i 18 grader vinkel på den ene kanten:
DSCF0621 (Small).JPG

Lektene festet jeg sammen med maskeringstape, slik at de kunne forme en bue:
DSCF0633 (Small).JPG
DSCF0636 (Small).JPG

Buen ble limt sammen:
DSCF0638 (Small).JPG
DSCF0641 (Small).JPG

Og deretter slipt og festet til bunnplaten:
DSCF0645 (Small).JPG
DSCF0649 (Small).JPG

Bakstykket ble laget av et panel fra et gammelt dusjkabinett. Dette ble først tilskjært, deretter ble emaljen slipt av og metallet spraylakkert (har dessverre ikke bilde av det ferdige lakkerte panelet):
DSCF0665 (Small).JPG
DSCF0668 (Small).JPG

Jeg la til en stripe med plexiglass i treverket, freste kantene runde og slipte:
DSCF0702 (Small).JPG
DSCF0709 (Small).JPG
DSCF0709 (Small).JPG (29 KiB) Vist 4229 ganger

Plexiglassdelene ble laget ved at jeg saget til, flammepolerte og malte på baksiden for å få en glossy finish på forsiden:
DSCF0725 (Small).JPG
DSCF0729 (Small).JPG

Jeg laget lysende knapper ved at jeg printet ut sort på gjennomsiktig klisterfolie. Jeg printet tre lag som jeg la oppå hverandre, så lyset ikke skulle trenge gjennom det sorte:
DSCF0752 (Small).JPG
DSCF0759 (Small).JPG
DSCF0761 (Small).jpg

Power-knappen ble tilkoblet hovedkortet på PCen, mens eject-knappen ble tilkoblet DVD-brenneren. Dette gjorde jeg ved å lodde to ledninger til de samme punktene hvor eject-knappen er loddet på kretskortet til DVD-brenneren. Ledningene kobles til en momentbryter som ligger bak eject-knappen (sammen med en lysdiode).

Beina er en struktur laget av IKEA håndklehengere (som består av lange, lakkerte stålstenger), som jeg bøyde og sveiste sammen. Strukturen ble veldig stabil.

Kreasjonen ble beiset og lakket, og så slik ut da den var ferdig:

htpc1970 (Custom).jpg

IMG_4485.jpg

IMG_4488.jpg

Bildene er tatt fra min studentleilighet for noen år siden. I dag er maskinen tilkoblet en 42"-tv, og brukes fremedeles til både musikk, nettfilm, DVD og nettsurfing på TVen.

Gleder meg til å se og bli inspirert av de andre bidragene i konkurransen!
Brukerens avatar
Bård

Annonse

Re: "1970": HTPC inspirert av 60-talls radiokabinett

UNREAD_POST EspenKlem » Ons Jun 15, 2011 1:03 pm

Utrolig pent triks for å lage buede hjørner. Synes 60-talls-inspirasjonen kom godt frem.
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Gå til Prosjekter

Annonse

• Tilsvarende emner
    Svar
    Visninger
    Siste innlegg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot], Google[Bot] og 2 gjester

• Siste emner og svar