Bøker til de flinkeste og mest hjelpsomme bakerovn-posterne

Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!
Forumregler
Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!

Bøker til de flinkeste og mest hjelpsomme bakerovn-posterne

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Mai 24, 2011 12:52 pm

Else Rønnevig aka "Sprossa" har vært så grei å gi oss 5 eksemplarer av boka "Bakerovnen verne - bygge - bruke". Ideen er å dele de ut til de beste bidragene i forumet rundt temaet vedfyrt bakeovn/-pizzaovn/-utepeis. Ta bilde av skissene, arbeidet underveis og når ovnen står ferdig. Alt teller. Bli med og bygg en ovn du også! :mrgreen:

Litt mer om boka:
"Bakerovnen verne - bygge - bruke" er delt inn i 6 kapitler: Bakerovnens historikk, Inspirasjon, Kunnskap om brød, Restaurering av gamle bakerovner, Bygging av nye bakerovner og Praktiske råd.

Forside
Bilde

Innholdsfortegnelse
Bilde

I tillegg vil Øivind og jeg hjelpe til med metallarbeid til de som sliter med ovnsdør eller lignende.
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Annonse

Re: Bøker til de flinkeste og mest hjelpsomme bakerovn-poste

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Mai 24, 2011 12:56 pm

Første person ut som får et eksemplar av boka er Morten Gausland for beskrivelse og bilder av starten på sin multi-ovn:

Konstruksjonen skal inneholde røykekammer,grill og ovn for brød/pizza og noe som kalles for "tarte flambée":
Bilde

Gratulerer Morten! Boka ligger i posten.
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST kapteinao » Søn Jul 31, 2011 11:39 pm

TRADISJONELL BAKSTEOVN

DSC_0143.jpg
Ovnen fra siden

Jeg har laget en bakerovn med hvelvet kammer og pipe etter anvisninger jeg fant i et Hytteliv-blad for noen år siden. En god artikkel i boken "Gamle trehus" -Universitetsforlaget gav meg også god hjelp. I tillegg hadde jeg nytte av kunnskap om leire som ildfast mørtel. Det tok meg en sommer å gjennomføre prosjektet. Særlig perioder med regn gav meg hodebry da leirmørtelen ikke herder, men skal brenne til keramikk når ovnen er ferdig. Andre dager var det så sterk sol at mørtelen tørket og ble lite smidig. Kanskje en jobb å gjøre på høsten, eller lag midlertidig tak? Ovnen er utstyrt med dør i form av to plater jeg har kjevlet ut av leire. Dette ble svært billige dører i forhold til nyprodusert i stål eller støpejern.

SOKKELEN
Sokkelen og ytre vegg er oppført i Leca. Den ildfaste steinen i gulvet hviler på et lag sand, dels fordi alt ekspanderer under oppvarming, sanden magasinerer også varme. Lecaen har en viss isolerende evne. Den blir sjelden varm utvendig under oppfyring. Jeg har modifisert litt med å kle innerveggen av lecaen med aluminiumsfolie for å reflektere varmeenergien tilbake. Utenfor veggen av ildfast stein og over hvelvingen er det også sand.
DSC_0004.jpg
Sokkelen med indre kammer i ildfast stein

HVELVINGEN
Å utføre taket som hvelving er den eneste metoden som fungerer med leirmørtel. Den har ikke bindende evne før den har brent. Flat himling vil falle ned. Ved å lage 4-5 maler i kryssfiner, med form som brennkammeret og legge lekter oppå, får en bæring til å legge ferdig de ildfaste steinene, fylle på ca 10 cm sand og belaste med arbeidet ytre tak medfører.
DSC_0135.jpg
Hvelving i taket, en kan skimte pipa bakerst.

De ildfaste steinene er lagt med tradisjonell leirmørtel. Jeg brukte vanlig hvit leire iblandet fin sand. Jeg kjørte med mikser og tilsatte vann til passe tykk konsistens. Sanden er ikke nødvendig, men hindrer krymp på den brente leira. Avhengig av leiretype vil fugene krympe ved herdingen i den keramiske prosessen over 600 grader. Man kan også benytte leire tilsatt chamotte.

DSC_0123.jpg
Ovnen med dørerlemmer i keramikk

Jeg valgte å lage dørene selv ved å kjevle ut leire og brenne selv da jeg har tilgang til keramikkovn. Dette kanskje den vanskeligste delen av hele arbeidet, men jeg fikk til to dører i første forsøk, da jeg har en del erfaring med leire. Dørene ble billige og solide. De tåler vinteren, men må håndteres forsiktig! Man kan også dekorere dørene etter fri fantasi!

PIPA
Pipa må ha stort nok tverrsnitt. Det er snakk om et relativt stort bål i min ovn. Jeg opplever at det er god trekk og at røyken går rett vei til tross for den korte røykgangen. Det er viktig å justere trekken med dørene slik at det blir litt undertrykk under oppvarmingen.
DSC_0141.jpg
Ei romslig pipe er viktig

DSC_0037.jpg
Isett av brød

Ovnen er romslig i lengderetningen, ca 1,2m dyp og ca 80cm bred. Det er plass til minst 10 brød om en vil. 10 gjester kan steke pizzaen sin samtidig. Eller hva med et par lammelår

Nødvendige redskaper er en enkel ildrake for å ta ut kull og aske. Jeg bruker også en kost med naturbust som jeg drukner med vann og feier helt rent.
DSC_0144.jpg
Nødvendige redskaper, ildrake, kost og bakespade

EVALUERING
Jeg er fornøyd med ovnens funksjon. Den kunne vært noe kortere. Ikke kutt ut pipe. Enkle modeller lar bare røyken velte ut av døra. Jeg tror gjennomstrømming gir bedre oppvarming. Jeg grubler på en god pipehatt, det er ikke bra at vann renner inn under nedbør, nå legger jeg på en treplate etter bruk. Jeg stenger også med ei enkel treplate når bålet er tatt ut, slik at varmen skal holde lenger. Egentlig burde det vært et effektivt spjeld i pipa. Jeg la ildfast stein også på flaten utenfor døra, det fungerer dårlig, steinen er noe porøs, og har blitt grønn av algevekst. Her vil jeg skifte til skifer.Hvit puss var fint når ovnen var ny, men bare da. Særlig taket må endres. Tror det blir tekking med gulvskifer?

Ved brødbaking tenner jeg opp i ovnen rett i forkant av at deigen settes, det fungerer oftest bra. Men glem ikke å sjekke at det faktisk brenner. Jeg ser ovnen fra kjøkkenet, og har lært å kjenne røyksignalene. Røyk = trøbbel. Dirrende varmedis = alt er bra. Jeg fjerner alle bålrester før maten settes inn. Da er det heller ikke noe usmak på baksten. Jeg liker heller ikke å gumle på trekull som fester seg under brødene, fjern alle bålrester! Brødene får en usannsynlig god skorpe i denne ovnen, noe helt annet enn elektrisk bakst. Lag runde brød, da blir det enda mere skorpe! Jeg har faktisk kaldrøkt sik i pipa ved å henge dem i tråd ned fra en pinne tvers over. Kaldrøking går bra, da ovnen ikke forvarmes. Vil nok lage meg et lite røykhus å sette oppå pipa før siken skal hoves opp i høst...

Hadde jeg hatt plass i hagen skulle ovnen vært integrert i en overbygd uteplass. Det er mye restvarme fra kammeret når maten er ferdig.
Vedlegg
DSC_0138.jpg
kapteinao

UNREAD_POST EspenKlem » Fre Des 30, 2011 8:33 pm

Imponerende kapteinao! Du blir andremann ut som får et eksemplar av boka "Bakerovnen verne - bygge - bruke" av Sprossa. Gratulerer. Liker godt at du har med hvordan den fungerer i praktisk bruk.

Du får oppdatere med et nytt svar hvis du oppgraderer eller justerer på ovnen :mrgreen:
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Gå til Prosjekter

Annonse

• Tilsvarende emner
    Svar
    Visninger
    Siste innlegg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot], Google[Bot] og 2 gjester

• Siste emner og svar