Briller av plexiglass med lys

Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!
Forumregler
Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!

Briller av plexiglass med lys

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Mar 08, 2011 12:11 am

Lagde brillene som tilbehør til en motevisning på slutten av 90-tallet. Samme som brillene av metall, bare året etter.

Første eksperimentering med plexiglass og lys. Det var vel mesteparten av inspirasjonen, samt at de skulle være mer feminine enn metallbrillene. Plexiglasset funker litt som med fiberoptikk. Lyset reflekteres inni glasset og lyser kun opp der det er matte/brutte flater. Skulle egentlig bruke led-lamper, men de jeg fikk tak i lyste ikke sterkt nok. Brukte noen lyspærer som passet til mini-maglite.

Bøyingen av plexiglasset var C-momentet. Måtte varme opp forsiktig med varmluftpistol i ca. 30 minutter. Plexiglasset ble omtrent som gele og ble lagt rundt en vinflaske og holdt på plass med en slangeklemme eller to. Metallpinnene er pianotråd som er spraylakkert med svart matt lakk (boks). To 9V-batterier driver lysene (fire lys borret inn i hvert glass).

Bøyingen av plexiglasset ble ikke helt perfekt. Når akrylplasten/plexiglasset kjølner så prøver det å trekke seg sammen til utgansformen (flat). Dermed trakk hjørnene seg litt ut og bøyen ble ikke perfekt. Litt som hjørnene på en bok som er bladd mye i.

Holder på med en veske av blant annet plexiglass, og har fått en bedrift til å varmknekke plexiglasset. Det ble imidlertid ikke helt presist, og jeg lurer på å gjøre det selv. Metoden jeg ser for meg er å lage en negativ form, og bruke en vakumbag, eller sandsekk/vannbag for å holde plexiglasset nede i formen mens det kjølner/stivner.
--
Espen Klem
Interaksjonsdesigner i Comperio og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Annonse

Gå til Prosjekter

Annonse

• Tilsvarende emner
    Svar
    Visninger
    Siste innlegg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest