Isbjørg - en isseiler laget for å slippe bompenger

Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!
Forumregler
Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!

Re: Isbjørg - en isseiler laget for å slippe bompenger

UNREAD_POST Hakkannen » Tor Mar 03, 2011 1:52 am

Så kjekt ut det brettet ditt Espen :) Gjerne du skulle prøvd å lagd deg et nytt et? Eventuelt forbedre konstruksjonen? Traff på en engelskmann på isen i forrige uke med et lignende patent som ditt, beregnet for stående seiling. Han hadde fire skøyter, to framme og to bak. Disse var festet i skateboardtrucker slik at han kunne svinge akkurat som på et skateboard ved å legge press på ene siden av brettet. Ganske stabilt å styre da ifølge ham selv (må tolkes i forhold til mine engelskkunnskaper, bare så det er sagt).

Her er noen bilder til:
Isbjørg 2010 isseiler (140).JPG
Gikk godt på blank is

Isbjørg passer å fraktes i en vanlig Corolla, akkurat som beregnet :D
Isbjørg 2010 isseiler (147).JPG

En kamerat prøvde seg på tynt lag med snø oppå isen.
Isbjørg 2010 isseiler (150).JPG

Nå kom mildværet den siste uka, så legger opp seilingen for sesongen. Fikk prøvd meg litt i både svak og sterkere vind. Tverrstokken bak virker litt svak ved mye belastning på masta (stagene trekker i tverrstokken slik at skøytene skjærer skjevt inn i isen). Svikten i tverrstokken førte til at masta bøyde seg en del (stagene klarte ikke holde igjen) og resultatet ble et velt i rimelig høy fart. Hilsen brist i hånda og usømmelig ordbruk. Ble også rimelig sliten av å bære henne opp til bilen (var ikke lange stykket egentlig). Så enten er kondisen kraftig på nedtur eller så bør Isbjørg slanke av seg noen kilo så hun blir lettere å bære. Ser at modifikasjoner er på sin plass.

Kortet ned hovedstokken/skroget litt og høvlet det ned i høyden for å få henne hamsligere å frakte med seg + minske vekt. Masta skal lengre fram for økt press på forskøyta og bedre kontroll på styringen. Setet skal lengre fram, denne gang med støttekanter til rompa på sidene. Var et slit å holde seg på plass under krapp svinging i 50km/t, ramla av flere ganger forrige uke. Vil også gå over til gaffelseil i steden for spriseil da slike seil er en del mer effektive og gir bedre form på seilet. Tverrstokken er kappet opp til ved og skal lages ny, denne gangen bredere enn den er høy for best mulig stabilitet i forhold til kreftene som sliter og drar i masta. Tenker også å lage mer solid mastefisk så ikke masta splintrer hovedstokken i det den vrir seg under belastningene. Hadde ikke kamera med den dagen, men bilder kommer etter hvert. Foreløpig skal hun få ligge lagret på sløyden og jobbes litt med når tiden strekker til. Hun må uansett være klar mye kjør til neste vinter, høy fart på miljøvennlig vis vil jeg ha mer av :D
If God wanted us to build fibreglass boats, He would have grown fibreglass trees
Brukerens avatar
Hakkannen

Annonse

UNREAD_POST EspenKlem » Tor Mar 03, 2011 5:14 pm

Ja, sett noen sånne med fire meier og skateboard-aktige trucker. Det kunne funke. Samt å spisse skøytejernene riktig vei. Mesteparten av plassen forran masten var også bortkastet. Trenger egentlig ikke mer en til å kunne sette en fot på tvers forran for å komme rundt når du slår. Og jeg ble ofte stående med en fot ut på tverrbjelken, så elipseformen var vel egnentlig mest egnet til å ligne på et seilbrett.

Moro å høre at Isbjørg har fått litt skikkelig fart! Gleder meg til å se modifikasjonene.
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST EspenKlem » Tor Des 08, 2011 12:38 pm

Blir det noen forbedringer på Isbjørg i år?

Blir ikke noe ny is-surfer på meg i vinter, men kanskje neste vinter? To kraftige skateboard-trucker tror jeg ville vært en god forbedring i forhold til det jeg hadde. Da slipper jeg å kun være avhengi av seilet for å vende, men kan også lene meg inn for å få riktig bevegelse. Det avhengier av at meiene griper skikkelig på isen.
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST Hakkannen » Tor Des 08, 2011 4:06 pm

Foreløpig har vinteren vært så mild at jeg bare har latt henne ligge i fred :lol: Men planen er å flikke litt på henne etter jul. Pleier bli kaldere da. Har flyttet inn i seilbåt og har det derfor travelt med isolering og slikt inn til videre.

Ikke dum ide med skateboardtrucker! Kunne vært artig å prøvd selv :)
If God wanted us to build fibreglass boats, He would have grown fibreglass trees
Brukerens avatar
Hakkannen

Forrige

Gå til Prosjekter

Annonse

• Tilsvarende emner
    Svar
    Visninger
    Siste innlegg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot], Google[Bot] og 2 gjester

• Siste emner og svar