Mht ildfast leire; se etter hva som står på sekken/posen mht fugetykkelser. Noen produkt er laget for store fugebredder, noen for små. Har selv murt "knas", dvs minst mulig fugebredde, 2-5 mm. Else Rønnevig beskriver leiremørtel i boka "Bakaromnen..."; det skal jeg prøve neste gang, mye billigere, og sikkert like bra!
Har lagt ut bunnen i ovnen på fast underlag, og satt opp sidene med stående stein, som er limt med ildfast leire. Bunnen ligger tørt; dvs ikke limt til underlaget. Brukte ca 5 cm havsalt og sand under bunnen, noe jeg kunne spart meg, for undelaget har beveget seg litt, og gjort "herten" litt ujevn, noe som "suger" når en skal lempe pizza`en inn og ut med en flat bakstespade.. Hvelvet er murt med kil-fuger, istedet for kileformet stein, noe som sparer mye tid, men fordrer endel mørtel ! Når alt er murt, anbefaler jeg å dekke hele ovnskammeret utvendig med et pusslag; noe som vil hindre sand i å renne inn i ovnen, når det begynner å sprekke litt her og der. På amerikanske nettsider/linker, brukes det også termisk isolasjon før sanden, kanskje verd å prøve? Viktig å huske når du murer med ildfast stein(gul, fra Borgestad eller Høganes). Steinen må forvannes. La den gjerne stå i vann i en halvtime. Ta den opp like før bruk, la renne av, så vannfilmen blir borte. Da vil leira feste seg. Mur så sammen stein, og ettervann gjerne det som er murt. Vent med hvelvet til dagen etter, så sideveggene får satt seg litt. Skal du ha dør; f eks fra Ulefos med karm, mures denne inn samtidig med veggene. Åssen ovnen blir seende ut utvendig, er helt individuelt, mens innmaten er nokså lik fra ovn til ovn. Er du førstegangsmurer, velg rektangulært tverrsnitt, med enkelt tønnehvelv over, pilhøyde 7-15 cm. Rundt tverrsnitt med kuppelhvelv over ser flott ut, men ikke prøv dette med en gang..Er du i tvil, kan du alltids få kjøpt ferdige ovnsdomener til en 10-15 tusen kroner, og så utforme resten rundt sjøl. En sikker løsning for den som er mest opptatt av bakingen.. Se f eks
Gustavsen AS, Forno Bravo,
http://www.bakeovn.no, etc.. I mitt tilfelle ble det utepeis ved siden av, og felles pipeløp. Så tak over, siden benker og bord, mer tak, så vegger, golv.
Nå er det imidlertid kveld, så imorra skal jeg fortelle litt om pizzabaking, og prøve å få lagt ut et bilde..