Kombinert utepeis og vedfyrt pizzaovn

Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!
Forumregler
Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!

Re: Kombinert utepeis og vedfyrt pizzaovn

UNREAD_POST oivindu » Fre Feb 18, 2011 9:14 am

EspenKlem skrev:Oivindo,
Da du bygget hvelvet. Hvordan fikk du ut forskalingen (tre-hvelvingen). Brant den opp?

Jeg måtte sage den i stykker for å få den ut. Kunne sikkert brent den opp også men det var litt viktig å få sjekket hvelvingen innvendig slik at jeg var sikker på at den var bra.

Hilsen Øivind
oivindu

Annonse

UNREAD_POST Lars Bergen » Lør Feb 26, 2011 11:10 pm

Dette tok litt tid.. Hvordan får jeg bildene inn her?? Prøver kopier og lim inn, men det nytter ikke.
Mens jeg venter på svar, her er litt om ovnsbygginga:
Jeg skiller på 2 typer ovner; den tradisjonelle magasinovnen, som er mest vanlig her til lands, og som det finnes mange av rundt om på bygdene våre. Denne ovnen har et brennkammer bygd opp av ildfast stein, som regel rektangulært, der bredden er 0,7-1,2 m, og dybden inniover 0,9-1,5 m. Innerst i ovnen, oppunder hvelvet, er det 2 røykhull. Disse er som regel ca 4x4" - 6x6" (tommer). Røykkanalene starter her, går fram over hvelvet, samtidig som de stiger (heller oppover) De ender i pipa. De fleste bakerovner rundt om på bygda, er knyttet til 20" piper. Dvs at pipas tverrsnitt er på 20x20". Selve pipeløpet starter da et stykke over bakerovnsdøra, 50-70 cm. Der er det som regel ei sotluke. Når en åpner denne, så ser en 2 mindre luker/spjeld inni der, det kan være f eks 6" eller 10" luker. Bak disse finner vi de før omtalte røykkanalene, som kommer nedefra bakerovnsrommet. Lukene er her, for å kunne gi feiemulighet til kanalene, samt hindre at de blir fulle av sot, når de ikke er i bruk. Magasinovnen brukes slik: Det fyres med tørr og tynn ved i 2-5 timer, avhengig av ovnens størrelse og varmemagasin. Så rakes alt av glør og rester ut, brød settes inn, og stekingen foregår på ettervarmen. En fin detalj på mange ovner er ei luke/plate rett innafor bakerovnsdøra, i "herten", som er "golvet" i ovnen. Denne luka/plata blir fjernet når en skal tømme ovnen for glør og aske, og alt blir raka ned i dette hullet. Derfor er det også ei luke nedafor bakerovnsdøra, helt ned mot golvet, hvor en tar ut og tømmer. Selve oppbygginga av ovnen er ellers sånn:
-Rundt selve bakerovnskammeret er det fyllt opp med fin, tørr sand, 5-10 cm tykkelse. Utenpå er det murt med tegl, her kan en også benytte leca, som er eknklere og raskere for sjølbyggeren. Sanden bidrar til å magasinere (lagre) varmen, derav navnet magasinovn. Og husk; her dreier det seg om baking/steking på ettervarmen, etter at bålet er borte..
Den andre ovnstypen er det vi kan kalle italiensk pizzaovn. Her dreier det seg om et brennkammer, gjerne kalt "ovnsdomene", som enten er murt på stedet, etter samme lest som den andre ovnstypen, eller laget i elementer/prefabrikert. Ofte har denne ovnen rudt/sirkulært tverrsnitt. Denne ovnstypen er ikke så avhengig av varmemagasin, siden all steking foregår mens bålet brenner. Ovnen kan også være uten, og brukes uten; dør..
Lars Bergen

UNREAD_POST Imzw » Lør Feb 26, 2011 11:55 pm

Når du skal laste opp bilder må du gå nedanfor tekstboksen der det står "laste opp bilde/vedlegg".
Så trykker du på "Velg", og finner eit av bileta du ønsker å lasta opp.
Så trykker du på "last opp fil".
Etter dette kan du stille deg der du vil ha biletet og trykke på "plasser i inlegget".
for fleire bileter må du gjenta prosessen...
Imzw

UNREAD_POST Lars Bergen » Søn Feb 27, 2011 12:58 am

En annen viktig forskjell på sistnevnte ovn, er røykens vei ut. Her er det ikke røykkanaler i bakkant, men derimot et stort hull rett innafor døra. Dette er starten på pipa. Varmen brer seg fra bålet inne i kammeret, søker ut mot døra og så voosj rett opp i pipa rett før døråpningen.
Ved fyring av denne ovnen kan det være hensiktsmessig å stenge litt foran døråpningen, dersom en ikke har bakerovnsdør, for å hjelpe varmen til å finne riktig vei ut, samt regulere trekken. På amerikanske nettsider/treff som omhandler bakerovn/pizzaovn, er det snakk om denne typen ovner.
Min ovn er så en kombinasjon av disse 2 typene...
Hadde begynt på en magasinovn, med et bakerovnskammer på ca 70 cm bredde og 1 m lengde/dybde. Har brukt både sand og salt i magasin, og murt rundt med leca/tegl. Mht pipeløsning "oppdaget" jeg pizzaovnen underveis, og la inn en spalte fremst i hvelvet. Så murte jeg opp fronten, hvor døråpningen er, og fortsatte oppover forbi spalten, som nå ble røykløp.Det var den enkle måten å gjøre det på.
De lærde strides om hva som er best; har en røykkanaler i bakkant, vil mye kald luft komme inn i ovnen når en åpner døra i front. Har en røykkanal framme, vil varmen holdes vedlike inni, selv om en åpner en dør framme.
Vel, så ble det nok nærmest en pizzaovn på oss, selv om en brødovn var tanken. Vi har, etter 3 år, fortsatt ingen ovnsdør. Og det funker helt ok til sitt bruk. Nå driver jeg og planlegger ovn nr 2, som skal ha dør(er), og som skal være en kombiovn, for både pizzabaking med bål tilstede, og brøbaking på ettervarme...
Fikk ellers et innspill nå for ei ukes tid siden, og tanken slo meg, kanskje jeg burde bygge ovn nr 3, og starte hjemmebakeri!!
Men nå dreier det seg om nr 1:
-Brennkammeret er murt av ildfast stein, 64 mm tykk (kalles 2 1/2 ") I bånn ligger steinen på "flasken". Steinen har 6 sider, 2 og 2 like; den korte, enden, er "kopp", langsida "løper" og flatsida "flask". Dette blir bunnen eller golvet i ovnen, som kalles "herten". Det er gunstig for fyring og trekk, dersom herten stiger litt innover, f eks 2-5 cm på meteren. Sidene er satt opp av stein som står på høykant, dvs koppen ned, løper mot løper. Bunnen har jeg lagt ut tørt, på fast uderlag, mens sider og hvelv er limt med ildfast leire,
Lars Bergen

UNREAD_POST Lars Bergen » Søn Feb 27, 2011 1:54 am

Mht ildfast leire; se etter hva som står på sekken/posen mht fugetykkelser. Noen produkt er laget for store fugebredder, noen for små. Har selv murt "knas", dvs minst mulig fugebredde, 2-5 mm. Else Rønnevig beskriver leiremørtel i boka "Bakaromnen..."; det skal jeg prøve neste gang, mye billigere, og sikkert like bra!
Har lagt ut bunnen i ovnen på fast underlag, og satt opp sidene med stående stein, som er limt med ildfast leire. Bunnen ligger tørt; dvs ikke limt til underlaget. Brukte ca 5 cm havsalt og sand under bunnen, noe jeg kunne spart meg, for undelaget har beveget seg litt, og gjort "herten" litt ujevn, noe som "suger" når en skal lempe pizza`en inn og ut med en flat bakstespade.. Hvelvet er murt med kil-fuger, istedet for kileformet stein, noe som sparer mye tid, men fordrer endel mørtel ! Når alt er murt, anbefaler jeg å dekke hele ovnskammeret utvendig med et pusslag; noe som vil hindre sand i å renne inn i ovnen, når det begynner å sprekke litt her og der. På amerikanske nettsider/linker, brukes det også termisk isolasjon før sanden, kanskje verd å prøve? Viktig å huske når du murer med ildfast stein(gul, fra Borgestad eller Høganes). Steinen må forvannes. La den gjerne stå i vann i en halvtime. Ta den opp like før bruk, la renne av, så vannfilmen blir borte. Da vil leira feste seg. Mur så sammen stein, og ettervann gjerne det som er murt. Vent med hvelvet til dagen etter, så sideveggene får satt seg litt. Skal du ha dør; f eks fra Ulefos med karm, mures denne inn samtidig med veggene. Åssen ovnen blir seende ut utvendig, er helt individuelt, mens innmaten er nokså lik fra ovn til ovn. Er du førstegangsmurer, velg rektangulært tverrsnitt, med enkelt tønnehvelv over, pilhøyde 7-15 cm. Rundt tverrsnitt med kuppelhvelv over ser flott ut, men ikke prøv dette med en gang..Er du i tvil, kan du alltids få kjøpt ferdige ovnsdomener til en 10-15 tusen kroner, og så utforme resten rundt sjøl. En sikker løsning for den som er mest opptatt av bakingen.. Se f eks Gustavsen AS, Forno Bravo, http://www.bakeovn.no, etc.. I mitt tilfelle ble det utepeis ved siden av, og felles pipeløp. Så tak over, siden benker og bord, mer tak, så vegger, golv.
Nå er det imidlertid kveld, så imorra skal jeg fortelle litt om pizzabaking, og prøve å få lagt ut et bilde..
Lars Bergen

UNREAD_POST EspenKlem » Søn Feb 27, 2011 7:03 pm

Lars, du må være innlogget for å få lastet opp bilder til Verktøyforumet. Er du ikke registrert? Skal du bare vise et bilde som allerede ligger på nett, bruk IMG-knappen over editoren og lim inn nettadressen mellom tag'ene. De fleste mulighetene for å vise bilder i innlegg er forklart i ofte stillte spørsmål.
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST eneb » Tir Apr 12, 2011 10:38 pm

Har også laget en vedfyrt bakerovn for noen år siden. Alt er murt i gjenbruksstein. Alle luker er også gjenbruk.
Ovnen er stor og tung, og fungerer helt utmerket.
Her er noen bilder: http://www.ektehaandverk.no
eneb

UNREAD_POST Morten Gausland » Man Mai 23, 2011 9:29 pm

Som nevnt i et tidligere innlegg er planen å lage røykekammer,grill og ovn for brød/pizza og noe som kalles for "tarte flambée". Bruker en liten ovn til å produsere røyken, slik at den har mulighet til å avkjøles litt før den kommer inn i røyk-kammeret.
2011-05-04 004.JPG
Underjordisk pipe
Har murt røyk-kammeret i ildfast stein, slik at jeg eventuelt kan fyre i den for å produsere røyk som stiger opp i rommet over (ennå ikke ferdig) hvor grilling og steking av pizza/brød/tarte flambée foregår.
2011-05-18 002.JPG
Røykekammer (man ser så vidt røyken på bildet: testen er vellykket)

Skal prøve å lage et avrundet tak i ovnen for bedre spredning av varmen. Skal ha 3 dører: Liten til høyre for å legge inn ved. Liten oppe for å sett inn/ta ut tarte flambée og stor i midten for grilling og steking av pizza/brød/etc.
IMG_4461[1].JPG
Ovnen over røyk-kammer

Oppdatering: Ovnen er ferdig (men ikke testet):
2011-06-02 003.JPG
Ferdig, men ikke testet enda

2011-06-02 001.JPG
Uten grill

2011-06-02 002.JPG
Til pizza og Tarte Flambée

2011-06-02 005.JPG
Dørholder

2011-06-02 004.JPG
Med grill

Nå skal det legges heller på terrassen, og så skal ovnen fyres opp for første gang. Det blir spennende...

Oppdatering: Nå ser det lysere ut: etter 6 uker er jeg ferdig:
2011-06-03 009.JPG
Terrassen sett ovenfra.

2011-06-04 001.JPG
Røyk er det nok av

2011-06-03 004.JPG
Første flammene

2011-06-05 005.JPG
Stress-test. Det ser ut til å holde...

2011-06-05 006.JPG
Dobbel varme er best når ovnen er stor.

2011-06-05 010.JPG
Første pizzaen.

Neste helg lager jeg Tarte Flambée. Etter det blir det røyking av laks...

Oppdatering: Da var den første kvelden med Tarte Flambée ferdig:
2011-06-11 005.JPG
Steketid: mindre en ett minutt

2011-06-11 008.JPG
Ferdig resultat: bon appétit

2011-06-11 002.JPG
Neste prosjekt er møbler til terrassen.

Oppdatering: Da er møblene ferdige.
mobler.jpg
Nye møbler

Oppdatering: Har røkt den første laksen.
20111031_085150.jpg
Tørrsalting og saltlake

Det ble relativt vellykket første gang; må bruke litt mindre salt ved tørrsalting, og få bort litt kondens i røk-kammer før start.
Sist endret av Morten Gausland den Tor Nov 03, 2011 8:11 pm, endret 6 ganger.
Brukerens avatar
Morten Gausland

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Mai 24, 2011 2:03 pm

Gratulerer Morten, du blir første person som får et eksemplar av boka til "Sprossa": Bakerovnen verne - bygge - bruke. Gleder meg til å se videre utvikling og ferdig resultat.
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST Rolf Schyberg Andreasen » Fre Mai 27, 2011 1:46 pm

Hei. Jeg restauerer en gammel bakerovn. har lyst på en ovnsdør med ildfast glass. Vet noen hvor jeg kan få laget det?

Rolf
Brukerens avatar
Rolf Schyberg Andreasen

ForrigeNeste

Gå til Prosjekter

Annonse

• Tilsvarende emner
    Svar
    Visninger
    Siste innlegg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 2 gjester