Latmannskvern

Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!
Forumregler
Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!

Latmannskvern

UNREAD_POST HLA-DQ2 » Søn Mai 01, 2011 9:53 pm

Heisann!

Har feiret 4 familiebursdager i april. Dette innebar at det måtte kvernes en del hasselnøtter og mandler til diverse kaker. På den originale kvernen var låsegapet med skruen for smal til at den kunne gripe over steinplata på kjøkkenøya. Her måtte jeg finne på noe annet :)

Lagde en slags jigg for å holde kverna og batteri drillen på plass. Satte også på en hendel for å justere hastigheten på drillen.
Bilde

Mandel kverna har ett hull i foten som en kan brukes til å låse kverna fast med. I praksis trer du kverna på bolten som er satt fast på jiggen. Dette hindrer at kverna blir dratt rundt når drillen starter.
Bilde

Hastighets-hendelen står i av-posisjon på bilde under.

Bilde

Her står den i på-stilling.

Bilde

Friksjonen i hendelen kan justeres tregere ved å stramme skruen til hendelen. I tilegg til dette har jeg satt fast en antiskli-matte under jiggen :)

For flere detaljer se link under

http://www.langhelg.net/latmannskvern.htm
Sist endret av HLA-DQ2 den Man Mai 02, 2011 5:09 pm, endret 2 ganger.
Av tabber blir man klok men ikke særlig rik!
Brukerens avatar
HLA-DQ2

Annonse

Re: Latmannskvern

UNREAD_POST Arild » Søn Mai 01, 2011 10:58 pm

Lurt!!

Noen kjøkkenmaskiner har faktisk slik mandelkvern med trommel rasp som ekstrautstyr. Det er skikkelig arbeid å male mandler til marsipan og kransekake. Har man plass til den på kjøkkenbenken?
Arild

UNREAD_POST HLA-DQ2 » Man Mai 02, 2011 5:05 pm

Arild skrev:Lurt!!

Noen kjøkkenmaskiner har faktisk slik mandelkvern med trommel rasp som ekstrautstyr. Det er skikkelig arbeid å male mandler til marsipan og kransekake. Har man plass til den på kjøkkenbenken?

Heisann!

Den er nok litt for stor til å ha stående framme på kjøkken benken, så den blir kun tatt frem når man trenger den.
Lengden er ca 36 cm, men den går greit inn i underskapet :)
Brukerens avatar
HLA-DQ2

UNREAD_POST TerjeL » Man Mai 02, 2011 8:27 pm

Haha, nok en gang viser du din enorme kreativitet! Likte denne fantastiske kombinasjonen av grovt verktøy og fint kjøkkenredskap.
Terje Lie
TerjeL

UNREAD_POST BjørnS » Søn Mai 15, 2011 11:05 pm

Haha, denne var genial latmann.net
Brukerens avatar
BjørnS

UNREAD_POST Kjempeflink gjest. » Tor Sep 22, 2011 4:17 pm

Jeg gjorde dette med svigermors kaffekvern, det var jo bare å skru av hendelen som er der fra før(ofte bare festet med en mutter)
så klemte jeg bare chux-en på skrudrillen rundt skruen, trenger ikke kjøpe en jigg for denne grunnen om du spør meg, men det er vel ikke ALLE huskoner med skrudrill i hus :geek: :geek:
Kjempeflink gjest.

UNREAD_POST HLA-DQ2 » Tor Sep 22, 2011 4:38 pm

Kjempeflink gjest. skrev:Jeg gjorde dette med svigermors kaffekvern, det var jo bare å skru av hendelen som er der fra før(ofte bare festet med en mutter)
så klemte jeg bare chux-en på skrudrillen rundt skruen, trenger ikke kjøpe en jigg for denne grunnen om du spør meg, men det er vel ikke ALLE huskoner med skrudrill i hus :geek: :geek:

Det var også det som var tenkt i mitt tilfelle (å feste drillen rett på akselen), men siden akseltappen var for kort måtte denne forlenges for å få bedre tak.
Hadde festet til kverna kunnet gapt over plata til kjøkken øya kunne jeg forenklet alt!

Målet mitt var heller ikke å kjøpe en ferdig jigg, men å lage den selv i fra bunnen av :)
Brukerens avatar
HLA-DQ2

Gå til Prosjekter

Annonse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 2 gjester

• Siste emner og svar
    Postet av