Listelære

Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!
Forumregler
Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!

Listelære

UNREAD_POST BjørnS » Fre Jan 27, 2012 6:53 pm

For en stund siden sto jeg og belistet et par dører og la merke til hvor tungvindt det var å måle hvor listene skal sitte på karm og utforing.
Karmer og foringer har som regel en buet kant som er vanskelig å måle på, særlig over hodet. Er det mange dører og vinduer som skal listes så har jeg laget en liten plate med en fals på to sider og merket hjørnene med den. Så havnet den som regel blandt kappet når jobben var gjort... Så slo det meg at jeg hadde lyst på en mer permanent løsnng, og en feiende flott en om mulig :D
Vet ikke om dette er en oppfinnelse som eksisterer fra før, men jeg har iallefall aldri sett det :)

Har fått en meget dyktig kjenning til å produsere 7 stk.
Laget en mal i MDF som han med en verktøymakers øyne straks gjorde noen egne små justeringes på.
Her er noen bilder av prosjektet.

bilde(1-1).JPG
Listelæren i vanlig stilling.
Navnet indikerer et stillbart (som i skyvelære) verktøy til listing

bilde(4-4).JPG
Baksiden. En ende gir 5mm avstand fra karm til merking for listegjæring, den andre enden gir da 7,5 mm

bilde(5-5).JPG
Løsnes skrunen kan den skyves ut til 15mm i en ende am da er max. Den har altså spenn fra 0-15mm med 5 og 7,5mm som fast innstilling

bilde(6-6).JPG
Så forfra i 15mm stilling

bilde(7-7).JPG
Til og med en veldig flott gravering ble påkostet :-)

Listelæren brukes også når listene skytes fast. Etter at hjørnet er festes så brukes den for å holde rett avstand videre nedover listen.
En sliremaker syr på slirene som blir i tykt og godt lær. De blir av typen som bl.a. Leatherman bruker, med en kraftig trykknapp.

Legger ved noen bedre bilder :)
_DSC2366.jpg
_DSC2364.jpg
_DSC2370.jpg
_DSC2374.jpg
_DSC2377.jpg
_DSC2379.jpg
Sist endret av BjørnS den Man Feb 06, 2012 2:54 am, endret 3 ganger.
Brukerens avatar
BjørnS

Annonse

Re: Listelære

UNREAD_POST Robin Lund » Fre Jan 27, 2012 10:41 pm

Det var en finfin konstruksjon. Fungererte den som like godt i bruk som du hadde sett for deg før den ble lagd?
Brukerens avatar
Robin Lund

UNREAD_POST Alterego » Fre Jan 27, 2012 11:08 pm

Kjempefin liten sak! Jeg liker at det er lagt ned "det lille ekstra" i jobben med å lage denne pen, i tillegg til funksjonabel.
Denne vil nok aldri slites ut, den kan jo gå i arv!

Har selv en liten hjemmelaget trekloss til dette formålet, men ser ikke bort fra at jeg vil prøve å "kopiere" denne gode ideen med tid og stunder (har desverre ikke evne eller utstyr til å lage den like fin).
Brukerens avatar
Alterego

UNREAD_POST BjørnS » Lør Jan 28, 2012 12:31 pm

Takker :)

@Robin
Ja, den fugerer som jeg tenkte, det tar bare et lite øyeblikk å merke opp et vindu eller en dør. Den ligger godt i hånda, og kombinasjonen rustfritt stål/messing gir den tyngde og en god bruksfølelse. Tipper det blir andre områder den vil kunne brukes til, som sammen med en gipskniv for å skjære av tynne striper, merke inn styrelinjer før man plasserer hatter på rekkverkstolper ol.
Siden sistnevnte ofte består av mange like målinger så vil det fort spares inn tid.

@Alterego
Her er det bare å kopiere :) Modellen i MDF fungerte greit, og ville blitt enda litt bedre om jeg var mer nøyaktig med det avlange hullet, og brukt en skrue som kunne brukes uten verktøy. Etterhvert blir det muligens laget noen i aliminium også, helst eloksert. Da smitter det ikke så lett av farge på listverket og det er mulig med litt friske farger også :)
Den kunne vært fin i fruktslag som eple/pære/plomme- eller kirsebærtre. Eik, ask eller alm også. Det er sikkert mulig å finne slirer som kan brukes til denne på Claes Olsson, Biltema ol. Billige lommekniver eller lommelykter vil vel kunne være av samme størrelse.
Lager du deg en, så legg inn bilder av den her da :)
Brukerens avatar
BjørnS

UNREAD_POST CmdrKeen » Tir Feb 07, 2012 2:22 pm

7 stk? Da har du noen til salgs da kanskje? Pris?
CmdrKeen

UNREAD_POST BjørnS » Ons Feb 08, 2012 3:17 pm

Nei dessverre...
Har fått laget en til meg selv, har en i "reserve" og resten er gravert med navn og skal gis bort til gode snekkerkompiser :) (som en gest, ...og test :D )

Jobber nå med en idé for å få til noe. Verktøyforumet vil få info først, om det bærer frukter :)

Slirene er håndlaget og kommer på rundt kr. 200,- pr. stk. Selve listelæra ville fort komme opp i en tusenlapp i små serier, polert & gravert. Bare poleringen tar bortimot en halvtime...
Til en sånn pris blir det mer som en gaveartikkel, premiering eller lignende. Jobber med å finne en rimeligere løsning.
Tenkte også på å lage noen i flott trevirke, med samme skrue og en innfelt mutter under. Da bare til å ha løs i lomma, eller få tak i passende, billige slirer som egentlig er til andre ting.
Brukerens avatar
BjørnS

Gå til Prosjekter

Annonse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 2 gjester

• Siste emner og svar
    Postet av