Her er det en øvelseoppgave i å bli mere nøyaktig ved bruk av overfres.
http://www.langhelg.net/inlay%20av%20aluminium.htm
Inlayet er langt i fra ferdig, men regner med å bli ferdig i løpet av helgen.
Fant et bilde på nettet som jeg ville prøve å lage et inlay av. Ikke for avansert da det er mitt første inlay.

De fleste bruker finer av tre i forbindelse med inlay, men jeg ville prøve noe annet. Har saget ut bitene i aluminium. (pga. blitzen og elokseringen ser det ut som papir) Skal nå sette på dobbelsidig tape og feste det på en eikeplate for deretter å risse konturene inn i eikeplata.

Tatt å risset inn omrisset av aluminiums delene med en fin kniv. Tok en blyant og fylte risset med bly og visklet vekk overflødig bly slik at risset blir tydligere. Brukte en sparkel for å fjerne alu. bitene.

Hadde fått for meg at selve risset rundt inlayet måtte være ganske dypt for at det skulle være synelig under ut fresingen. Dette er ikke tilfelle. Man trenger kun å lage et godt synlig riss. Under utfresingen vil du se når du nærmer deg risset. Spon avviklingen endrer seg i det du treffer risset. Sponet detter på en måte av i det du treffer risset. Dette er ikke vanskelig å se, men du må selvfølgelig være nøye slik at du ikke fjerner for mye gods. Spisse hjørner og tupper bør ikke ha en radie på under 1mm for da må du gå over med en fin kniv for å få felt ned inlayet. (har brukt 2mm pinne fres under utfresingen).

Her ser man hvordan det kan bli.

Fortsettelse følger.........

News