Øvelseoppgave i å bli nøyere med overfres (inlay)

Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!
Forumregler
Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!

Øvelseoppgave i å bli nøyere med overfres (inlay)

UNREAD_POST HLA-DQ2 » Ons Apr 06, 2011 7:37 am

Heisann!
Her er det en øvelseoppgave i å bli mere nøyaktig ved bruk av overfres.

http://www.langhelg.net/inlay%20av%20aluminium.htm

Inlayet er langt i fra ferdig, men regner med å bli ferdig i løpet av helgen.

Fant et bilde på nettet som jeg ville prøve å lage et inlay av. Ikke for avansert da det er mitt første inlay.
Bilde

De fleste bruker finer av tre i forbindelse med inlay, men jeg ville prøve noe annet. Har saget ut bitene i aluminium. (pga. blitzen og elokseringen ser det ut som papir) Skal nå sette på dobbelsidig tape og feste det på en eikeplate for deretter å risse konturene inn i eikeplata.
Bilde

Tatt å risset inn omrisset av aluminiums delene med en fin kniv. Tok en blyant og fylte risset med bly og visklet vekk overflødig bly slik at risset blir tydligere. Brukte en sparkel for å fjerne alu. bitene.

Bilde

Hadde fått for meg at selve risset rundt inlayet måtte være ganske dypt for at det skulle være synelig under ut fresingen. Dette er ikke tilfelle. Man trenger kun å lage et godt synlig riss. Under utfresingen vil du se når du nærmer deg risset. Spon avviklingen endrer seg i det du treffer risset. Sponet detter på en måte av i det du treffer risset. Dette er ikke vanskelig å se, men du må selvfølgelig være nøye slik at du ikke fjerner for mye gods. Spisse hjørner og tupper bør ikke ha en radie på under 1mm for da må du gå over med en fin kniv for å få felt ned inlayet. (har brukt 2mm pinne fres under utfresingen).

Bilde

Her ser man hvordan det kan bli.
Bilde

Bilde

Fortsettelse følger.........
:)
Av tabber blir man klok men ikke særlig rik!
Brukerens avatar
HLA-DQ2

Annonse

Re: Øvelseoppgave i å bli nøyere med overfres (inlay)

UNREAD_POST TerjeL » Ons Apr 06, 2011 9:49 am

Spennende!

Hvilken overfres er det benytter deg av?
Skal dette bli en del av et prosjekt, eller er det kun en øvingsoppgave..?
Terje Lie
TerjeL

UNREAD_POST HLA-DQ2 » Ons Apr 06, 2011 6:20 pm

TerjeL skrev:Spennende!

Hvilken overfres er det benytter deg av?
Skal dette bli en del av et prosjekt, eller er det kun en øvingsoppgave..?

Heisann!
Etter at ELU MOF 96 fresen knela etter kun 12 års bruk, ente jeg opp med Festool OF 1010 med spindelbrems.
Denne fresen er ca like stor og like sterk/sterkere.

Hvis dette inlay prosjektet blir bra kommer jeg til å felle inlayet ned i bordet på gutterommet.Kommer da til å felle inn flere aluminiums detaljer etter hvert:)

Siden lyset i garasjen gir for dårlig arbeidslys ved inlay fresing måtte jeg finne å noe.

Loddet en led stripps og satte den fast i adapter verktøyet som brukes når en bruker støv avsug til fresen. Brukte smeltelim da det kan fjernes i ettertid.
Bilde

Satte på en batteriboks med av/på bryter og festet den med Tesa teip.
Bilde

Og det ble lys....
Bilde

Lys til overfres: http://www.langhelg.net/led%20lys%20til%20overfres.htm
Brukerens avatar
HLA-DQ2

UNREAD_POST HLA-DQ2 » Tor Apr 07, 2011 6:57 pm

Fikk en god time i garasjen i dag :)

Har "grovkuttet" sporene som inlayene skal ligge i. Nå gjenstår det å legge på inlayene og merke opp linjene på nytt slik at jeg kan se hvor jeg må ta av litt mere.

Bilde

Den nye led lampen til fresen fungerte over all forventning. Siden led'ene var montert så lavt som jeg kunne, får jeg ingen skyggevirkning når jeg freser :)
Brukerens avatar
HLA-DQ2

UNREAD_POST HLA-DQ2 » Søn Apr 10, 2011 4:12 pm

Har pusset inlayene på baksiden før jeg tok patronlim i nedfellingene. La en tynn eikelist over inlayet og banket inlayene forsiktig på plass med en hammer.

Bilde

Og her er det ferdige resultatet.
Som en øvelse oppgave i inlay er jeg fornøyd, men som inlay til nedfelling i bordet i gutterommet er dette ikke godt nok. Har et stort forbedrings potensial her :)

Bilde
Sist endret av HLA-DQ2 den Søn Apr 10, 2011 11:14 pm, endret 1 gang
Brukerens avatar
HLA-DQ2

UNREAD_POST TerjeL » Søn Apr 10, 2011 6:33 pm

Har du mulighet til å ta et bilde litt lengre unna motivet?

Ser forøvrig meget bra ut til å være en "øvningsoppgave" :)
Terje Lie
TerjeL

UNREAD_POST HLA-DQ2 » Søn Apr 10, 2011 7:35 pm

Heisann!

Større avstand skal bli! :)

Bilde

Hele plata med inlayet er ca 24 X 24cm.
Brukerens avatar
HLA-DQ2

UNREAD_POST TerjeL » Søn Apr 10, 2011 10:30 pm

Dette ser som sagt vedig bra ut, men for å ikke bare komme med ros også så ser jeg hvorfor du velger å få litt mere inlay "på baken" før du gjør dette til et av gutterommets diskrèt hovedattraksjoner. Ørsmå justeringer neste gang og dette vil føye seg inn i rekken av veldig flotte prosjekter utført med høyeste nøyaktighet. :)
Terje Lie
TerjeL

UNREAD_POST HLA-DQ2 » Søn Apr 10, 2011 11:07 pm

Ja, med mere "riktige" kurver spesielt på et par av fjærene kunne dette bli bra. (vet ikke om det var det du mente).
Original tegningen er også "skarpere" i formgivningen.
Ellers er det noen glipper spesielt i endene på noen av fjærene, men de er ikke så lett synlig.
Problemet er at JEG vet at de er der så da kommer de ikke i gjennom "kvalitets kontrollen" :)
Men som sagt: dette er en fin øvelseoppgave som lærer deg å bruke synet og kompansere frese rettninger når du treffer margpartier.
Kunne også valgt å felle ned inlayene i mdf for å gjøre det enkelt for meg selv, men hva hadde jeg lært av det?
Når det gjelder inlay til bordet i gutterommet ser jeg for meg at jeg skal bruke logoen min da det er mere personelig. vil da frese logoen direkte ned i bordplata og bruke aluminium da det er "min" greie. All or nothing :)
Brukerens avatar
HLA-DQ2

Gå til Prosjekter

Annonse

• Tilsvarende emner
    Svar
    Visninger
    Siste innlegg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 2 gjester

• Siste emner og svar
    Postet av