Skrivebordet: Ryddet opp i kaoset av ledninger

Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!
Forumregler
Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!

Skrivebordet: Ryddet opp i kaoset av ledninger

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Jan 03, 2012 12:44 pm

Ah, endelig går det ann å støvsuge under skrivebordet. Forgreningskontakten og adaptere ligger nå i en takrenne som er festet i bakkanten av skrivebordet. Skrivebordet har to hull over denne renna, og selve renna har et hull for ledninger som går videre til PC'en, samt stikkontakten i veggen. Sagkanten på renna er foret med en u-list av gummi.

I tillegg har jeg festet desktop-pc'en i skrivebordet fra undersiden. Det er gjort med to aluminiumsplater, to lastebånd og noen skruer. Bedre enn det meste av det du får kjøpt.

Bilde
Takrenne med rennekroker, endevegger og foret åpning til ledninger by Espen Klem, on Flickr

Bilde
Litt silikon mellom renna og endeveggene for at de skal sitte godt by Espen Klem, on Flickr

Bilde
Renna ferdig montert. Rennekrokene er bøyd litt så det er enklere å komme til by Espen Klem, on Flickr

Bilde
En av to åpninger. Denne er for adaptere til laptop, mobil og batterilader by Espen Klem, on Flickr

Bilde
Deler til pc-oppheng by Espen Klem, on Flickr

Bilde
Montering i skrivebordsplaten by Espen Klem, on Flickr

Bilde
PC'en ferdig hengt opp by Espen Klem, on Flickr

Bilde
Spiralbånd / ledningsamler sørger for at ledninger og vannslange henger pent by Espen Klem, on Flickr

Bilde
Ferdig oppsett, litt mindre å pille på for nysgjerrig tilskuer by Espen Klem, on Flickr

Litt om arbeidet:
Jeg kappet en liten bit av en takrenne med vinkelsliper. Til hullet til ledningene har jeg brukt hullsagbor. Jeg tok den enle metoden og la renna opp ned, men da kiler hullsagboret seg lett, ville vært bedre å ha en trekloss under og legge renna riktig vei, samt feste med noen tvinger.

Tanken med formen på de to hullene i skrivebordet er at du skal kunne stikke en stikkontakt igjennom, men fremdeles kunne henge kontakten i slissene på siden. Slissene er for brede til å fungere helt. Irriterende...

Aluminiumsplaten er kjøpt på Maxbo og kappet med baufil. Jeg hadde ingen forsenker for hånd, så måtte bruke et 10mm bor. Det ble ikke super-finish, men det synes ikke, så jeg har ingen kvaler med det. Skrudde til skruene halvstramt, justerte lengden på lastebåndene, og skrudde til skikkelig.
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Annonse

Re: Skrivebordet: Ryddet opp i kaoset av ledninger

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Jan 03, 2012 1:18 pm

Ellers er skjermen vegghengt for lettere å kunne dyttes unna når den ikke er i bruk. Og tastatur og mus er trådløst.

Bilde
B-tech veggfeste og trådløst tastatur/mus by Espen Klem, on Flickr

Bilde
B-tech veggfeste og trådløst tastatur/mus by Espen Klem, on Flickr
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Re: Skrivebordet: Ryddet opp i kaoset av ledninger

UNREAD_POST Robin Lund » Man Jan 09, 2012 6:57 pm

Godt jobbet!

Én løsning på ledningskaoset er å kjøpe en iMac. Da er alt suse fint inntil man også skal ha skanner, skriver, bedre høyttalere, backup-harddisk og alt det andre som ødelegger ordnung muss sein.
Brukerens avatar
Robin Lund

Gå til Prosjekter

Annonse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 2 gjester

• Siste emner og svar
    Postet av