Tips for laging av innerdører.

Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!
Forumregler
Har du et ferdig prosjekt du er virkelig stolt av, eller et på trappene du gjerne vil diskutere? Ingenting er for smått eller stort. Lage ting fra bunnen av, reparere, eller bare modifisere. Skryt gjerne av deg selv!

Tips for laging av innerdører.

UNREAD_POST Farsflisespikkeri » Fre Apr 08, 2011 12:18 pm

Hei.

Jeg skal til og bygge hus, det blir et Jugent inspirert hus med utgangspunkt i et hus fra 18-1900 tallet. Det som var vanlig da var stor takhøyde og det er noe vi ønsker og ha. Problemet med økt takhøyde er jo at alt ellers må stå i stil til denne høyden som er 270cm ferdig. Dørene må følgelig være høyere en standard mål, og jeg ønsker dør med høyde på 240cm. Men prisene på slike "custom made" dører er jo mildt sagt hårreisende. Så jeg har jo eget snekkerverksted og da blir det til og lage disse selv.

Er det noen som har noen tips før jeg setter igang med inkjøp av stål til fres og slik ? Jeg tenker på maler til låsekasser, hengsler og freser til tettnings lister mm.

Her er et lite resyme over hvem jeg er og hva jeg holder på med.

Jeg har de siste 9 år renovert og bygget hus samt et snekkerverksted på ca 140m². Jeg mener selv og være over gjennomsittlig innteresert i tre og trearbeid. Av utstyr har jeg som primær maskin en Felder KF700S Pro maskin, med 3m slide bord og 30mm spindel fres i en og samme maskin. Ellers så er jeg en Festool junkie og liker det meste som kommer ut fra dem.
Jeg har møbelsnekkring og da i særdeleshet trapper som hobby, jeg jobber offshore til vanlig og det gir rom for en del fritid som jeg benytter aktivt.
Mvh
T.Robertsen
FFS-Robertsen
Farsflisespikkeri

Annonse

Re: Tips for laging av innerdører.

UNREAD_POST BjørnS » Ons Apr 13, 2011 2:41 pm

Hei

Når du lager så høye dører så må du være sikker på at materialene er skikkelig tørre, og at du ved avretting/tykkelsehøvling sjekker om emnene endrer fasong.
Jeg sjekker ofte når jeg har 3-4 mm igjen til ønsket tykkelse. Da er det fremdeles mulig å ta en siste justering over avretteren så alt blir rett før siste tur i tykkelseshøvelen.

Nesten alle dører jeg har vært borti fra den perioden har minst 5 tommer ramtre. Bunnramtreet kan nærme seg 8 tommer. Karmene er ofte 2,2 x 5 tommer.

Hvilke type profiler og speiler har du tenkt deg i dørene?
Brukerens avatar
BjørnS

UNREAD_POST Farsflisespikkeri » Tor Apr 14, 2011 9:32 am

Hallo Bjørn og takker for svar.

Ja det er svært viktig at materialene er tørre. Jeg tenkte og enten kjøpe ferdig limtre som jeg tror skal være stabilt nok, eller lage dette selv noe som tar litt mere tid. Men tiden er ikke av det aller viktigste, da hadde jeg jo bare bestilt dørene :) så jeg får se hva jeg gjør.

Bra tips dette ang. og følge opp at alt blir rett i høvlene. Jeg skal lage meg noen gode bord for og sørge for støtte ved innmating og ved utgangen av tykkelses høvelen. Lager alle partisjonene litt lengre så jeg kan kappe av event "snipe". Vet ikke hva det heter på norsk. Men det blir jo ofte en fordypning ved start og slutt når man tykkelses høvler. Men jeg skal huske dette med og sjekke når det er en 3-4mm igjen.

Ang profiler så har vi ikke helt bestemt oss. Vi har noen bilder av gammle dører fra den tiden og jeg mener helt klart at det blir speil profilene/designen som blir vanskeligst. Profilene i rammtreet besørges jo av fresen(e). Jeg har et lite ønske om et speil som går opp i en slags pyramide. Men problemet blir og få freset/kuttet dette til. Mitt sagblad er 315mm og klarer ikke høyere kutt en 110mm ca i 90° og speilene blir jo fort 600x800mm så....

Ellers så vil det jo bli en utfordring dette med henglser og låsekasse. Men her må jeg lage meg noen jig'er slik at alt kommer på samme plass. Jeg ser for meg at det er lettest og lage utfresningene før jeg monterer sammen døren. Jeg lurte på om jeg skulle gå til innkjøp av en slik "mortiser" for og bore firkantede hull til låsekassen eller bare sattse på overfresen og lange frese stål ? har du noe innspill på hva du ville foretrukket?

Jeg er jo som jeg mener og ha nevnt en fersk trearbeider, men det jeg har stor erfaring med er innkjøp av verkøy fra utlandet :) og jeg foretrekker og kjøpe mine verktøy i USA pga pris. Så trenger du tips eller har tips til gode nett butikker der borte si i fra da vel.

Mvh
T.Robertsen
Mvh
T.Robertsen
FFS-Robertsen
Farsflisespikkeri

UNREAD_POST BjørnS » Lør Apr 16, 2011 9:54 pm

Hvis du vurderer å gå til innkjøp av en hylsestemmer, kjedestemmer eller en langhullsborer så kan du bruke den både til tapphull og til låsekasser. Det sparer deg for mye arbeid.
Når det gjelder pyramideformede speiler kan du fikse mesteparten av arbeidet i tykkelsehøvelen, om den er halvparten av bredden på speilen. Du lager speilene todelte og forbereder skjøten f.eks. med en lamellfres og lameller, en Festool Domino, eller du kan lage not og fjær (evt. to notspor og løs fjær), sånn at du enkelt kan lime sammen speilen til ferdig bredde til slutt.

Så lager du til en jigg til å legge på underbordet av tykkelsehøvelen med den skråen pyramide-speilen skal ha. Den kan lages av kryssfiner med flere like kiler under, og en styrelist langs den laveste kanten. For å hindre malen å bli dratt gjennom maskinen må en list skrues på under framkanten av jiggen.

Digresjon: tykkelsehøvelen kan også brukes å høvle bord/stolben som avtrapper i tykkelse. Da lages jiggen kileformet motsatt vei, sånn at emnene ligger høyere bak enn foran. Da skal hele jiggen følge med gjennom maskinen. Fasede kanter, økende fasede kanter kan også lages på samme måte, bare at emnet da ligger diagonalt (vippet 45gr. til en side)

Da kan du høvle hele langsidene på speilet, lime de to delene sammen og håndhøvle endene etterpå. Du kan med fordel skjære så høyt du kan med bordsirkelsaga og høvle resten. Dette kuttet kan gjøres før operasjonen i tykkelsen. Som jeg nevner under "Digresjon" KAN du i prinsippet også høvle endene på speilene ved å lage en jigg som skrår motsatt vei. I praksis må jiggen da være ganske høy, iallefall om det er litt lengde på speilene. Har maskinen kapasitet til det, og det er mange speiler som skal høvles, bør du vurdere dette. Det bør gjøres før sidene høvles skrå, da vil belastningen bli lik på begge sider under høvlingen og det vrir seg ikke så lett.
Har du en plan på nøyaktig hvordan speilen skal bli til slutt, kan du altså dele opp sånn at det passer med det utstyret du har, og som jeg nevnte; -skjære endene delvis ferdig først.
Litt "bakvendt" men det fungerer :)

Alle ramtre kan også med fordel lages i en litt "bakvendt" rekkefølge. Har du ferdig limte plater kan du skjære opp hele platebredder i ramtreets ferdige lengde, så sage tappene i endene før du splitter opp i ønskede ramtre-bredder. Det går fortere og er sikrere. Smale deler på høykant kan lett velte og lande på sagbladet, da beskyttelsen er tatt av pga. tappingen.

Videre kan en så gjære alle 45gr kutt på både stående og liggende ramtre. (om du ikke har sett med kontraprofiler til fresen) Så kan selve profilen freses til slutt. Da unngår oppflisingen som lett skjer om man kutter 45gr. kuttene etter profileringen.

Når det gjelder maler til å frese ut skiltet på låskasser og sluttstykker i karmene, kan de lages i ca. 4-10mm kryssfiner. Her er det et par millimeter slingringsmonn opp og ned så det blir nøye nok om en måler med meterstokk. Selve malene lages med list som ligger an mot kanten på dør/karm så det blir nøyaktig. Når hengslene skal freses så begynner jeg som regel med å frese inn i dørbladene, og så legges døra i karmen og merke over på karmen slik at klaringene blir riktig nede og oppe.
Sist endret av BjørnS den Søn Mai 15, 2011 9:26 pm, endret 5 ganger.
Brukerens avatar
BjørnS

UNREAD_POST Marita Aagård Dahle » Søn Apr 17, 2011 11:14 pm

har dessverre ikke noe tips, men mistenker at dette blir utrolig tøft, vil gjerne se bilde av ferdig produkt, har et par dører vi vurderer og lage selv, siden som du sa, hår reisende priser for custom made...mulig du får noen mer detaljerte spørsmål når denne tiden kommer=)
lykke til med prosjektet!
Brukerens avatar
Marita Aagård Dahle

UNREAD_POST Halling1951 » Tir Apr 17, 2012 12:24 pm

BjørnS skrev:Hei

Når du lager så høye dører så må du være sikker på at materialene er skikkelig tørre, og at du ved avretting/tykkelsehøvling sjekker om emnene endrer fasong.
Jeg sjekker ofte når jeg har 3-4 mm igjen til ønsket tykkelse. Da er det fremdeles mulig å ta en siste justering over avretteren så alt blir rett før siste tur i tykkelseshøvelen.

Nesten alle dører jeg har vært borti fra den perioden har minst 5 tommer ramtre. Bunnramtreet kan nærme seg 8 tommer. Karmene er ofte 2,2 x 5 tommer.

Hvilke type profiler og speiler har du tenkt deg i dørene?

I min tid på trevarefabrikk brukte vi aldri limtre. 2.5" x 5" delt - endesnudd og limt samme etter avretting til rammetre
Meget bra å alltid ha litt igjen for å se hvordan stykkene holder seg i stabilitet.

Logosol har produkter for fresing etc. av profiler.

Selv har jeg gått over til Logosol da prisene er MEGET konkuransedyktige. Eller du får tak i stål - brukte. Alltid skarpe stål og en bordfres. Annet duger IKKE.

Har du mere lurerier ta kontakt.
bratt@vissebraaten.no

Mvh
Steinar
Halling1951

Gå til Prosjekter

Annonse

• Tilsvarende emner
    Svar
    Visninger
    Siste innlegg

Hvem er i forumet