Billigverktøy

Her diskuterer du erfaringer, problemer og løsninger knyttet til
verktøy.

Billigverktøy

UNREAD_POST Øivind Lie » Man Sep 27, 2010 12:43 pm

Når er billigverktøy bra nok? Duger det til noen jobber eller er det bare irritasjon og penger ut av vinduet.
Brukerens avatar
Øivind Lie

Annonse

Re: Billigverktøy

UNREAD_POST EspenKlem » Man Sep 27, 2010 1:16 pm

Har alltid sverget til billigverktøy fra Biltema, Clas Ohlson og lignende. Særlig det nest billigste fra Biltema har vist seg mye for penga. Men elektrisk verktøy lurer jeg på om det kan være lurt å investere litt mer i. Har gått på noen smeller i det siste. Likevel veldig usikker på hva som er mye for penga av dyrere verktøy, og hva som bare er dyrt.
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST Rusty » Ons Sep 29, 2010 10:51 am

Jeg syns billigverktøy er ok når det gjelder sag, hammer, skrujern egentlig det aller meste som er håndverktøy. Men elverktøy lønner det seg å kjøpe litt mer kvalitet, ikke bare for deg men å bytte ut elverktøy heletiden er noe drit for naturen også.
Ting man bruker oftest som feks skrumaskin lønner det seg å invistere mest i, passerer du tusenlappen blir maskinene fort bedre.
Har selv en Milwakee til 3500 men dette er way overkill for normalt hjemmebruk :geek:
-- Rusty --
Rusty

UNREAD_POST BjørnS » Ons Sep 29, 2010 8:51 pm

Verktøy som brukes der resultatet er veldig viktig for nøyaktigheten, synes jeg bør være av noenlunde bra kvalitet. For eksempel, vater, meterstokk, målebånd, laser-avstandsmåler, rettskive osv.
Så legger jeg penger i en god, stiv håndsag og i andre skjærende håndverktøy som kniv, høvel og huggjern. Det virker vrient å få billig verktøy skikkelig skarpt og til å holde eggen.
Diverse grovverktøy kan gjerne være billig, og sånt som ikke brukes så ofte. Det finnes heldigvis enkelte billige verktøy som er bra nok i massevis.
Brukerens avatar
BjørnS

UNREAD_POST Alterego » Ons Sep 29, 2010 9:30 pm

Jeg har kastet bort mange tusenlapper på billigverktøy gjennom årene. Gang på gang har jeg irritert meg over den dårlige kvaliteten. Etter å ha jobbet som håndtverker i ca. 10 år har jeg sett hvor stor forskjell det er på billig vs. dyrt verktøy. Nå kjøper jeg utelukkende kvalitetsverktøy selv til hobbybruk, enten det er et skrujern eller en bordsag. Jeg er overbevist over at det lønner seg på lang sikt, samtidig er dyrt verktøy MYE mer behagelig å bruke og gir et bedre/penere resultat på kortere tid. Dessuten er det bedre for miljøet.
Brukerens avatar
Alterego

UNREAD_POST Rusty » Tor Sep 30, 2010 10:42 pm

Alterego skrev:Jeg har kastet bort mange tusenlapper på billigverktøy gjennom årene. Gang på gang har jeg irritert meg over den dårlige kvaliteten. Etter å ha jobbet som håndtverker i ca. 10 år har jeg sett hvor stor forskjell det er på billig vs. dyrt verktøy. Nå kjøper jeg utelukkende kvalitetsverktøy selv til hobbybruk, enten det er et skrujern eller en bordsag. Jeg er overbevist over at det lønner seg på lang sikt, samtidig er dyrt verktøy MYE mer behagelig å bruke og gir et bedre/penere resultat på kortere tid. Dessuten er det bedre for miljøet.

Er egentlig helt enig med deg, har selv bare kvalitet. Men har insett er ikke alle som er så fin å det som meg. Men så er jo jeg en ordentlig verktøynerd da :geek:
-- Rusty --
Rusty

UNREAD_POST BjørnS » Man Sep 26, 2011 2:25 pm

Har nettopp åpnet en pakke med verktøy for å lage trepropper, et såkalt 8 delers "pluggskjærersett" fra Biltema (Art. 20.176)
Som det går fram av bildet er eggen på begge hylsene "hvit", eller flat på grunn av dårlig sliping eller at det står igjen en liten grad fra slipingen.
Synes det utrolig dårlig at det ser ut som det er "kjørt i stein" rett ut av pakningen. Når det blir så billig at det ikke engang fungerer, blir jeg oppgitt :roll:
_DSC2276.jpg
Brukerens avatar
BjørnS

UNREAD_POST paall » Fre Feb 10, 2012 6:59 pm

Jeg kjøper mitt verktøy på nett, mye billigere(totalt sett).

Her er den beste og sikreste plassen jeg har kjøpt, ikke noe tull og ikke noe unødvendige påslag

http://www.amazon.com/Tools-Power-Cordless-Saws-Drills/b/ref=as_acpost_spot_tools?ie=UTF8&node=328182011&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=gp-ilm&pf_rd_r=0K393A9AN03HQ1FR0Z4V&pf_rd_t=101&pf_rd_p=1345127222&pf_rd_i=228013&tag=YOUR_ID_HERE-20
paall

Gå til Alt om verktøy

Annonse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Facebook[Bot] og 3 gjester

• Siste emner og svar
    Postet av