Er fres/overfres det 3. viktigste verktøyet?

Her diskuterer du erfaringer, problemer og løsninger knyttet til
verktøy.

Er fres/overfres det 3. viktigste verktøyet?

UNREAD_POST EspenKlem » Tor Apr 07, 2011 2:01 pm

Etter å ha sett alt som folk i forumet har laget selv og ser hva slags verktøy de har brukt lurer jeg på om kanskje flere burde skaffe seg en overfres. "Alle" har batteridrill, og mange har en stikksag, men kanskje verktøy nr. 3 burde være en overfres?

Sjekk alle møblene og greiene folk har laget blant annet ved hjelp av en overfres:

Og ta en titt på HLA-DQ2 sine overfres-modifiseringer. Har du fres, men er litt usikker på hvordan best bruke den, sjekk Bjørn Stranders innlegg i gode måter å bruke håndoverfres.

Kanskje noen kan hjelpe Henning Truslew Gulliksen med hva slags plater som kan brukes til å lage fresejigger?
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Annonse

Re: Er fres/overfres det 3. viktigste verktøyet?

UNREAD_POST Henning Truslew Gulliksen » Fre Apr 08, 2011 12:03 pm

For min del kom sirkelsagen, gjæringssagen og en fein multimaster inn før overfresen. Men overfresen er absolutt et verktøy man bruker en del når man først har det. Litt som multimasteren - vet ikke hvor mye man trenger den før man faktisk har den.

Kan jo være lurt å handle inn etter hva man trenger. For min del prøver jeg å få lurt inn et nytt verktøy for hvert store prosjekt. Så nå som jeg skal bytte mange vinder blir det en bordsag for enkelt få riktig bredde på utforingene.
Brukerens avatar
Henning Truslew Gulliksen

UNREAD_POST Imzw » Fre Apr 08, 2011 7:45 pm

For meg blir vel stikksaga det viktigeste,
så kommer drillen,
og så trur eg at faktisk kappsaga kjem :P
Overfresen kjem vel heller på ein fjerde plass hos meg...

Grunnen til at stikksaga er den viktigaste ser du her:

DSCN4582edit.jpg

Driver å lager sånne skilt som det her på fritida. Eg sager ut alt ifrå traktorlogoer til billogoer...
Imzw

UNREAD_POST Alterego » Fre Apr 08, 2011 8:27 pm

Den der kunne du jo laget av et stykke med en overfres :D :D :D
Brukerens avatar
Alterego

UNREAD_POST Imzw » Fre Apr 08, 2011 8:31 pm

Ja det hadde sjølvsagd gått det og ja :P

Må berre handla inn litt tynnare fresestål før eg kan begynne på den måten :P
Imzw

UNREAD_POST Gjest » Tir Mai 31, 2011 6:58 pm

Imzw skrev:For meg blir vel stikksaga det viktigeste,
...
Grunnen til at stikksaga er den viktigaste ser du her:
...
Driver å lager sånne skilt som det her på fritida. Eg sager ut alt ifrå traktorlogoer til billogoer...

Jeg prøver å unngå å bruke stikksag der det er mulig siden jeg synes det er noe dritt å jobbe med. Til skiltene dine hadde det vært mye bedre å bruke en kontursag, du hadde fått mye bedre resultat og hadde vært mye raskere og kjekkere å jobbe med. Har denne selv: http://nettbutikk.verktoyas.no/index.cf ... _id=750970, Excalibur EX21/30 er blandt de beste kontursagene på markedet, ikke lurt å kjøpe noe billig ræl.

Når det gjelder overfres, så foretrekker jeg fresebord til de oppgavene der det er mulig.
Gjest

UNREAD_POST Imzw » Tir Mai 31, 2011 8:23 pm

Kontursag har eg faktisk aldri prøvd før :P Mogleg det er betre å jobbe med enn stikksaga, det veit eg sjølvsagd ikkje...
Er nokså fornøyd med resultatet eg får med stikksaga (bruker også litt rundsag/figursag), sjølvsagd ikkje samanlikna med resultatet av ei kontursag då... Men med ei enkel og god stikksag og eit tynt sagblad så går det greit gjennom svingane...

Og så setter lommeboka ein stopp på noko nyinnkjøp av verktøy foreløbig...:P men eg må virkelig prøva det ;)

Forresten: er det mogleg å sage innvendige figurar med denne kontursaga? Tenker på insida på for eksempel A eller P eller O...?
Imzw

UNREAD_POST HLA-DQ2 » Tir Mai 31, 2011 10:52 pm

Imzw skrev:Forresten: er det mogleg å sage innvendige figurar med denne kontursaga? Tenker på insida på for eksempel A eller P eller O...?

Ved figursaging av innvendige former og hull, forborrer man med et hull som er stort nok til at sagbladet går igjennom hullet. Man må selvfølgelig ta av bladet i ene enden. Velger man en figursag som tar sagblad uten låsestift Feks: Hegner sag, trenger man ikke større hull en 2-3mm :)

De innvendige hullene i pyntebordene på denne leveggen ble sagd ut med kontursag.

Bilde

Se ellers YouTube snutten:

http://www.youtube.com/watch?v=t3_pm1jrD7U&feature=related
Av tabber blir man klok men ikke særlig rik!
Brukerens avatar
HLA-DQ2

UNREAD_POST Imzw » Ons Jun 01, 2011 10:00 am

ser veldig imonerande ut når dei bruker den! er det virkelig så enkelt? vil no tru det trengs litt trening då...?
så då går det på eit vis å kutte innvendige hol ihvertfall.

Fliser dei sagbladene mykje? I for eksempel furu limtre? Det einaste problemet eg har med stikksaga er at det fliser nokså mykje iblant, til tross for at eg har eit veldig fint blad...Det fører til ekstra mykje sparkling og pussing.
Imzw

UNREAD_POST Gjest » Ons Jun 01, 2011 12:39 pm

Ja, det er veldig enkelt, men å sage hurtig og presist krever trening. Når det gjelder flising, så er kontursagen og stikksagen ikke sammenlignbare, du vil få meget pene flisfrie kutt med kontursagen.
Gjest

Neste

Gå til Alt om verktøy

Annonse

• Tilsvarende emner
    Svar
    Visninger
    Siste innlegg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Facebook[Bot] og 3 gjester

• Siste emner og svar
    Postet av