Generelt spørsmål om bor til drill

Her diskuterer du erfaringer, problemer og løsninger knyttet til
verktøy.

Generelt spørsmål om bor til drill

UNREAD_POST Hobbyfranz » Tir Mai 03, 2011 5:16 pm

Jeg har i skrivende stund bestillt meg Bosch 10.8V Monster settet med drill/slagtrekker/vinkeltrekker/multikutter/lykt og vil kjøpe meg alt av bor, som forøvrig må passe til samt brukes sammen med disse drillene.

Jeg vet at drillen tar maks 10mm. bor, men man får jo også kjøpt såkalte flatbor(?) hvis man skal bore noen større hull, men hva er det som er bra her?
Har jeg først innvistert penger i skikkelig drillsett, så gidder jeg ikke å spare inn på bor, så jeg vil ha noe som holder.

Så til slutt:
Det er jo mange bortyper å velge mellom, og de jeg har sett heter noe slikt som "HSS Metall bor" "Tre bor" "Concrete bor"
Jeg forstår jo hva de forskjellige borene er til, men trenger jeg egentlig ett bor til hver matrialtype?

Kan jeg feks. bruke metallbor for å bore i tre, eller funker det best med trebor?

Er takknemmelig for linker og tips til kvalitetsbor i alle størrelser og dimensjoner som passer drillene nevnt over. Også flatbor.
man får vel slike store sett kanskje?
Brukerens avatar
Hobbyfranz

Annonse

Re: Generelt spørsmål om bor til drill

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Mai 03, 2011 6:09 pm

Kan ikke så mye om trebor, men har stort sett brukt HSS-bor til både metall og tre. Disse kan du bruke på alt fra syrefast/rustfritt stål til enklere saker som aluminium og lignende. Men du må justere hastighet etter materiale du borrer i og diameter på boret. Borrene er herdet for å tåle mye, men særlig på de seigere og hardere metallene kan det være lurt å bruke en eller annen form for gjenge-/skjærolje. Selv har jeg kjøpt et halvbillig sett på Clas Ohlson. Er ikke sikker, men har inntrykk av at de fleste HSS-borrene i dag holder en relativt god standard, også de som kommer fra Kina.

Ikke bruk HSS-borrene dine til betong, lettbetong eller stein. Da sliter du de ut kjapt. Ta det fra en som har erfart det. Da kjøper du spesifikke bor med en slags butt pilspiss. For lettbetong så holder det med vanlig drill i lange baner, men murstein, betong og stein trenger du en slagdrill eller borhammer for å takle.

Ellers har jeg et HSS hullsagbor-sett. De er ganske dyre så du får vurdere om du vil kjøpe ett av gangen når du trenger det, eller kline til med en gang. Noen millimeter tykke plater og mindre dimensjoner går bra med vanlig batteridrill, men her kan det være greit med litt kraft når dimensjonene blir større. HSS hullsagborene går også fint å bruke på tre.

Skal du borre i metall av litt tykkelser, 3 mm eller mer, så bør du ha et borstativ. Boret kiler seg lett fast. Borrer du små diametere vil borene også knekke lett.

Ok, det var det jeg kom på i farten. Noen som kan korrigere meg eller fortelle litt mer om trebor mm?
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST EspenKlem » Tir Mai 03, 2011 10:30 pm

Glemte en greie. De fleste borsett kommer med 0,5 mm trinn. Det er helt greit. Du trenger noen odde diametere hvis du skal gjenge innvendige gjenger (mutterdelen), men det følger med et gjengesett, så ikke noe du trenger å tenke på. Hadde gått for et sett tilsvarende dette. De minste diameterne fra 1 mm - 2,5 mm ryker lett, så like greit å kjøpe noen ekstra bor i denne størrelsen med en gang.
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST Hobbyfranz » Ons Mai 04, 2011 2:21 am

Hjertelig takk for fantastisk flott svar :)

Men jeg lurer fortsatt på et par ting:
Det borsettet fra Biltema du linket til har jo bor opp til 13mm. og min drill klarer vel maks 10mm?

Når det gjelder de hullsag borene så har jeg for meg at slike flatbor kan være like greit?
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjare ... bor-6-stk/

Så det er helt greit å kjøpe bor på Biltema for entusiasten altså?
Brukerens avatar
Hobbyfranz

UNREAD_POST Jodleikk » Ons Mai 04, 2011 9:11 am

Er dette drillen i pakken? Eller har du skaffet deg den blå? http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=499478.
Har selv denne drillen, og den er en genial liten sak..

Kan nok stemme at det ikke anbefales at det bores med større enn 10mm.. Har selv boret med 16 og 18mm flatbor til denne drillen.
Drillen greide dette fint, selv om den gikk litt fortere tom for strøm - samt at jeg måtte være tålmodig når jeg boret.
Hvorvidt drillen klarer denne behandlingen over tid er jo en annen sak. Men litt her og der gikk fint for min del :D

Har tidligere nevnt her inne at min blå 12V Bosch hadde litt problemer med tyngre jobber (noe som løste seg da jeg byttet lader), derfor har min 10,8V blitt med på tyngre jobber en den nok er laget for - og klart brasene fint. 8-) Men ha et ekstra batteri eller 2 i bakhånd, og "kjør forsiktig" er tipset.
Jodleikk

UNREAD_POST EspenKlem » Ons Mai 04, 2011 9:29 am

Hobbyfranz skrev:Hjertelig takk for fantastisk flott svar :)

Men jeg lurer fortsatt på et par ting:
Det borsettet fra Biltema du linket til har jo bor opp til 13mm. og min drill klarer vel maks 10mm?

Når det gjelder de hullsag borene så har jeg for meg at slike flatbor kan være like greit?
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjare ... bor-6-stk/

Så det er helt greit å kjøpe bor på Biltema for entusiasten altså?

Bare hyggelig :D
Ja, tipper de over 10 mm ikke passer, men fant ikke noen like ryddige sett som bare gikk opp til 10 mm. De runde boksene hvor du bare kan ta ut ett bor av gangen er utrolig klønete å bruke, og du mister lett bor over tid. Skulle du kjøpe en 220V drill m/ 13 mm chuck så har du allerede borene du trenger. Å kjøpe enkeltbor med stor diameter blir fort dyrt.

For tre er sikkert flatbor like greit, du får ikke så stor diameter men er et veldig mye rimeligere alternativ.

Erfaring jeg har er at gammel og kjent teknologi lages like bra i Kina som i Tyskland. Eksempler: vinkelhake, vater, bor mm. Har også kjøpt en søylebormaskin, laget i Kina, som virker litt grovt tillaget på enkelte detaljer, men detaljene som teller er helt presise.

Når det gjelder bor over 10 mm, så finnes det noen med 10 mm aksel og større bor-hode. Det kan jo funke greit sålenge det ikke blir for tungt å dra rundt for drillen.
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST Hobbyfranz » Ons Mai 04, 2011 3:42 pm

Har nå alikevel bestillt meg 18V GDR og 18V GSB i tillegg til Mini Monster settet, så nå kan jeg bare glede meg :)

Men har det noe for seg å kjøpe slagbor til den GSB drillen?
For 18V GSB er jo ikke akkurat noen "reinspikka" borhammer...

Har slagbor nor for seg på den GSB'en?
Brukerens avatar
Hobbyfranz

UNREAD_POST EspenKlem » Ons Mai 04, 2011 3:55 pm

Ja, tipper det skal gå greit å bore i betong og murstein. Det er jo en 18V drill ;)
Kanskje kjøpe ett rundt 5 eller 8 mm først og prøve før du kjøper et helt sett?

Og: Grattis med kjøpet!
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST Hobbyfranz » Ons Mai 04, 2011 4:03 pm

Får prøve det kanskje ja :)

Takker og bukker :)
Brukerens avatar
Hobbyfranz

UNREAD_POST TorAndre » Ons Mai 04, 2011 10:29 pm

EspenKlem skrev:Kan ikke så mye om trebor, men har stort sett brukt HSS-bor til både metall og tre. Disse kan du bruke på alt fra syrefast/rustfritt stål til enklere saker som aluminium og lignende. Men du må justere hastighet etter materiale du borrer i og diameter på boret. Borrene er herdet for å tåle mye, men særlig på de seigere og hardere metallene kan det være lurt å bruke en eller annen form for gjenge-/skjærolje. Selv har jeg kjøpt et halvbillig sett på Clas Ohlson. Er ikke sikker, men har inntrykk av at de fleste HSS-borrene i dag holder en relativt god standard, også de som kommer fra Kina.

Ikke bruk HSS-borrene dine til betong, lettbetong eller stein. Da sliter du de ut kjapt. Ta det fra en som har erfart det. Da kjøper du spesifikke bor med en slags butt pilspiss. For lettbetong så holder det med vanlig drill i lange baner, men murstein, betong og stein trenger du en slagdrill eller borhammer for å takle.

Ellers har jeg et HSS hullsagbor-sett. De er ganske dyre så du får vurdere om du vil kjøpe ett av gangen når du trenger det, eller kline til med en gang. Noen millimeter tykke plater og mindre dimensjoner går bra med vanlig batteridrill, men her kan det være greit med litt kraft når dimensjonene blir større. HSS hullsagborene går også fint å bruke på tre.

Skal du borre i metall av litt tykkelser, 3 mm eller mer, så bør du ha et borstativ. Boret kiler seg lett fast. Borrer du små diametere vil borene også knekke lett.

Ok, det var det jeg kom på i farten. Noen som kan korrigere meg eller fortelle litt mer om trebor mm?

Nå finnes det en del typer HSS bor.
Du har fks HSS-R som er de "vanlige" sorte, de er egentlig bare noe skrap syntes jeg.
Funker greit til treverk, gips, plast men til stål så tar de kun myke sorter.
Prøver du de på hardt stål så blir de ødelagt temmelig fort.
Da bør du heller gå over på HSS-G bor, de er som regel blanke.
De er like bra til generelle boroperasjoner, men de tar også hardt stål og aluminium.
Skal du bore i rustfritt eller syrefast må du bruke HSS-Co bor, disse inneholder en Kobolt legering som hindrer at de blir ødelagte av varme.
Men ulempen er selvsagt prisen.
Kundekonsulent på http://www.jegard.no
TorAndre

Neste

Gå til Alt om verktøy

Annonse

• Tilsvarende emner
    Svar
    Visninger
    Siste innlegg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Facebook[Bot] og 3 gjester