Hvilken motorsag er best?

Her diskuterer du erfaringer, problemer og løsninger knyttet til
verktøy.

Hvilken motorsag er best?

Innlegg Øivind Lie » Man Okt 18, 2010 2:17 pm

Motorsag til hobbybrukeren, hvilken sag mener du er best?
Brukerens avatar
Øivind Lie

Annonse

Re: Hvilken motorsag er best?

Innlegg hammer37 » Man Okt 18, 2010 3:19 pm

Kjøpte først den billigste Partner motorsaga på Maxbo. Den gikk istykker relativt fort. Til slutt ville den ikke starte. Jeg klaget til butikken. Fikk bra service og endte opp med toppmodellen til rundt tre tusen. Den har gått som ei kule, med normalt vedlikehold siden dra. Felt ned en halv skog med den.
hammer37

Innlegg NN » Tir Okt 19, 2010 10:57 am

hammer37 skrev:Kjøpte først den billigste Partner motorsaga på Maxbo. Den gikk istykker relativt fort. Til slutt ville den ikke starte. Jeg klaget til butikken. Fikk bra service og endte opp med toppmodellen til rundt tre tusen. Den har gått som ei kule, med normalt vedlikehold siden dra. Felt ned en halv skog med den.

ALKO har jeg og er kjempefornøyd med den.
NN

Innlegg Svein B » Tir Okt 19, 2010 11:12 am

Dette er alt for små sager, alle sammen. Har felt all ved til eget forbruk siden 1985, vedlig mange favner. Hadde først en 2,1hk Jonsered, men har nå en Jonsered 2052, 3,5 hk(52cm3) - ingen i skogen burde ha noen mindre sag...
Svein B

Innlegg EspenKlem » Tir Okt 19, 2010 12:05 pm

Svein B skrev:Dette er alt for små sager, alle sammen. Har felt all ved til eget forbruk siden 1985, vedlig mange favner. Hadde først en 2,1hk Jonsered, men har nå en Jonsered 2052, 3,5 hk(52cm3) - ingen i skogen burde ha noen mindre sag...

For folk som ikke bruker så mye motorsag, blir ikke de litt tunge?
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Innlegg Skaukatt » Tir Okt 19, 2010 12:10 pm

Ja, sagene er for små. Skal du ha en ordentlig sag kjøper du den i en spesialbutikk (Jonsred, Stihl, Husquarna, Partner ...). Der kan sikkert noen vise artikkelforfatter hvordan man strammer kjedet også, og fortelle litt om innkjøringstid på det. I en slik butikk kan sikkert noen fortelle deg hvilke sikkerhetskrav saga skal oppfylle og at det er lurt med ordentlig verneutstyr (ikke lårings eller annet rot). Saga bør ikke være under 40cc, 45cc bør være normen for vedhugger.
Skaukatt

Innlegg idiotsikker » Tir Okt 19, 2010 12:19 pm

Eg har ei Jonsered 2159, har prøvd en go del mindre sager, men detta e noke av det artigaste man kan bruke i skogen eller i hagen.... den er so kraftig at vist man kjører den fast so klarer man med rette teknikken å kjøre den laus igjen og...
idiotsikker

Innlegg EspenKlem » Tir Okt 19, 2010 12:23 pm

Har brukt motorsag endel, og helt greit å skru og fikle litt. Men ble litt fascinert av verktøyløs sagkjede-stramming og enkelt tilgjengelig luftfilter på Stihl ms 181c-be.
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Innlegg Gjest » Tir Okt 19, 2010 12:27 pm

Måtte kappe en del tre i hagen og kjøpte en Stihl MS-280. Har ikke angret et sekund. God og kraftig motorsag som lett klarer kubber på 50cm++ i diameter.

Startet på andre trekket - hver gang. Det som er litt synd nå er at hagen er nærmest tom for trær, så jeg får ikke brukt den så mye som jeg skulle ønske! :)

mvh.
Espen
Gjest

Innlegg Torgeir » Tir Okt 19, 2010 7:37 pm

Har selv en Shindaiwa. Nekter å tro at den er på sisteplass...
Torgeir

Neste

Gå til Alt om verktøy

Annonse

• Tilsvarende emner
    Svar
    Visninger
    Siste innlegg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Facebook[Bot] og 3 gjester

• Siste emner og svar
    Postet av