Hvor skal jeg begynne?

Her diskuterer du erfaringer, problemer og løsninger knyttet til
verktøy.

Hvor skal jeg begynne?

UNREAD_POST palgle » Fre Jan 27, 2012 8:27 pm

Hei - ny bruker melder seg.
Jeg har sjekket her på forumet, alle andre steder - og noen steder i tillegg til det. Jeg skal gjøre noen prosjekter på hytta til våren, blant annet legge en ganske stor platting, og sannsynligvis sette opp et lite bad.

Jeg er på jakt etter en drill, og kanskje en kappsag. Jeg har en Hitachi drill som er gåen (koster mer for et nytt batteri enn en ny), og en gammel, rælete kappsag.

Så ser jeg at noen anbefaler Bosch, noen DeWalt, noen Makita og noen Milwaukee. Hvor i all verden skal jeg begynne å lete?

Jeg tror nok jeg trenger noe med gode batterier, og litt kraft. Men jeg klarer ikke finne den store forskjellen på merkene jeg nevnte.

Har sjekket dette tool****.co.uk, og de selger en Makitapakke.

Men om noen av dere kommer med innspill, så blir jeg en glad mann.
palgle

Annonse

Re: Hvor skal jeg begynne?

UNREAD_POST Robin Lund » Fre Jan 27, 2012 10:36 pm

Hvis det er batteridrill du er ute etter, har Klikk.no nylig gjort en omfattende test som kan leses her: http://www.klikk.no/bonytt/verktoy/article723711.ece
Brukerens avatar
Robin Lund

UNREAD_POST Alterego » Fre Jan 27, 2012 10:54 pm

Alle produsentene du nevner lager gode driller. Du vil garantert bli fornøyd uansett hvilken av dem du velger. Den store forskjellen er det nok ikke heller. Mitt tips er å se litt på det øvrige produktspekteret til de ulike produsentene. Når du først har batteriene og laderen er det rimelig å supplere verktøyparken ytterligere :) .

Jeg mener også at man bør satse på 18v batteriverktøy. Da har du kraft nok til "alt", og lang drift-tid på batteriene. Og det finnes et stort utvalg "nakenmodeller" (verktøy uten batteri) i 18v-seriene.

Jeg har selv batteriverktøy fra Makita og kan trygt anbefale dette.
Brukerens avatar
Alterego

UNREAD_POST BjørnS » Lør Jan 28, 2012 1:01 pm

Jeg bruker både DeWalt, Makita og Bosch, de fungerer alle bra. Makita og Bosch er en drøm å bruke. Ville nok også satset på 14-18V som nevnt over her.
De fleste driller har vel en lysdiode nå, det er iallefall et must for meg. På Bosch-drillene mine er det også en ganske raff batteri-indikator som gjør det fort å sjekke hviken av de tre batteriene som trenger en tur i laderen først :)
Du nevner kvalitetsmerker og da vil du langt på veg bli fornøyd uansett. Vi har alle ulike hender så jeg ville testet på noen skruer og valgt den som kjennes best i hånden. DET vil bety mye f.eks. på en terrassejobb.
Brukerens avatar
BjørnS

UNREAD_POST palgle » Søn Jan 29, 2012 10:02 pm

Hei alle, og takk for svar!

Da har jeg kikket litt rundt og tatt rådene deres med i betraktning. Lurer litt på denne løsningen fra toolstop:
Makita LXT400 18 volt LXT Lithium-Ion combi 4 Piece Kit, complete with BHP451Z combi drill, BSS610Z circular saw, BTD140Z impact driver, BML185 torch, 3 x 3.0Ah Li-ion batteries, fast charger and carry bag.

Med tre batterier (som de skal ha 700 for isolert) mener jeg det er et godt kjøp. 3x3.0Ah er jo bra, tror jeg.

Jeg har ganske store hender, men de få Makitaene jeg har testet har fungert bra for meg.

Hva synes dere?

Lommelykten får jeg sikkert også bruk for;)
palgle

UNREAD_POST BjørnS » Søn Jan 29, 2012 11:00 pm

Jeg har også store hender og synes Makita er veldig god å jobbe med. Jeg har laderen, to batterier og drillen til høyre på bildet. Tror jeg ga litt under 4.000 for noen år siden, så dette ser for meg ut som et godt kjøp :)
Brukerens avatar
BjørnS

Gå til Alt om verktøy

Annonse

• Tilsvarende emner
    Svar
    Visninger
    Siste innlegg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Facebook[Bot] og 3 gjester

• Siste emner og svar
    Postet av