Kompressor; oljesmurt eller ikke?

Her diskuterer du erfaringer, problemer og løsninger knyttet til
verktøy.

Kompressor; oljesmurt eller ikke?

UNREAD_POST teknor » Søn Des 11, 2011 5:27 pm

Trenger en liten kompressor til mindre jobber. Ser det finnes oljesmurte og ikke-oljesmurte ("oljefrie") typer. Noen som kan fortelle meg forskjellene (for/mot) for de to typene?

Ser feks at de har en på Jula på kampanje. http://www.jula.no/kompressor-24-l-200011
teknor

Annonse

Re: Kompressor; oljesmurt eller ikke?

UNREAD_POST Jodleikk » Man Des 12, 2011 10:17 am

Kan ikke si jeg er helt verdensvant på dette området.. Rett meg noen om jeg tar feil..men mener å ha lest følgende en plass tidligere; en oljesmurt vil slippe ut knapt merkbare oljepartikler med luften, mens en som er oljefri gjør ikke dette.

Fordelen da med en som er oljefri er at man f.eks kan montere et lite blåsemunnstykke, og blåse rent f.eks. i dashbordet på bilen. Dette kan kanskje være nyttig, men på den annen side kanskje ikke så nyttig likevel :D
Jodleikk

UNREAD_POST teknor » Man Des 12, 2011 11:00 am

Takk for svar. Spm da blir hvor enkelt er det da å skifte/fylle på olje og hvor ofte man må gjøre dette?
teknor

UNREAD_POST Alterego » Man Des 12, 2011 8:52 pm

Jeg er heller ingen ekspert. Men dette er hva jeg tror:

Oljesmurte kompressorer vil ha mikroskopisk oljetåke i lufta, dette er først å fremst en ulempe ved lakkeringsarbeider. Men løses enkelt med å montere en "oljeutskiller".

Oljefri kompressor foretrekkes av følgende grunner: -Lange serviceintervall, -lettere og mer kompakt ettersom det ikke er noe oljekammer, -kan slenges bak i arbeidsbilen i alle stillinger uten at det renner ut olje, -fungerer like godt i minusgrader.

Dersom du skal ha en kompressor til hobbybruk i garasjen er det mest hensiktsmessig med oljesmurt. De har lengre levetid og er billigere. Men krever litt vedlikehold (bytte olje en gang i året). Og de må stå oppreist til en hver tid.

Om du er professionell snekker, eller skal ha en liten bærbar kompressor til å drive dykkertpistol, så gå for en oljefri.

Altså, slik jeg ser det, er den største fordelen med oljefi at den er lettere å drasse med seg rundt :D .

NB! oljefrie kompressorer har teflonbelagte lager. Disse er svært kostbare å bytte når den tiden kommer.
Brukerens avatar
Alterego

Gå til Alt om verktøy

Annonse

• Tilsvarende emner
    Svar
    Visninger
    Siste innlegg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Facebook[Bot] og 3 gjester

• Siste emner og svar
    Postet av