Modde trykk til vakuum

Her diskuterer du erfaringer, problemer og løsninger knyttet til
verktøy.

Modde trykk til vakuum

UNREAD_POST EspenKlem » Fre Apr 08, 2011 9:21 pm

Prøver å finne en pumpe jeg kan modifisere for å gjøre om fra trykk til vakuum. Har tittet på de sykkelpumpene jeg har, men de er for simple. Litt for mye plastdeler som er smeltet fast i hverandre og som ikke kan demoteres, vendes og justeres.

Fant en gammel trykkluftgenerator jeg har hatt lenge og skrudde den fra hverandre. Den virker solid og forseggjort. Hadde håpet å kjøre denne mod'en fra Instructables, men luftinntaket på pumpa satt på selve stempelet, og kammeret utenfor tar inn luft fra mange steder, så ingen sted jeg kan feste/lime fast uten en masse vibrasjon.

Bilde
Gammel Thompson Industries trykkluftgenerator får stå urørt by Espen Klem, on Flickr

Noen som har et godt forslag til billig og solid løsning på problemet? Jeg trenger vakuum til en vakuumstøpeform.
--
Espen Klem
Produktutvikler, Klikk.no og verktøynerd.
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Annonse

Re: Modde trykk til vakuum

UNREAD_POST Alterego » Fre Apr 08, 2011 10:54 pm

Alle som monterer varmepumper eller kjøleanlegg har vakuumpumper. Disse er selvsagt dyre, men kanskje du kjenner en rørlegger eller lignende som er villig til å låne bort ?

Jeg skyter et par skudd i mørket her:

-Denne kanskje funker, men tåler sikkert ikke å gå "tørt" så lenge, muligens hvis du kjører olje gjennom den først?:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Va ... per/Pumpe/

-Har sett på nettet at det finnes folk som bygger om gamle kjøleskap-kompressorer til små trykkluftanlegg, kanskje det er mulig å lage vakuum med de også?

- Eller hva med å rett og slett bruke en støvsuger?
Brukerens avatar
Alterego

UNREAD_POST EspenKlem » Lør Apr 09, 2011 9:28 pm

Fikk det til med en fotpumpe. Slo av lokket med skrutrekker og hammer. To måter å modifisere. Ene er å feste en nippel på innsuget til stempelet, andre er å snu stempelet og tilbakeslagsventilen. Første var ikke mulig på fotpumpa, men fikk til det siste. Borret ut akselen til stempelet. Den var støpt fast i stempelet. Snudde og festet med muttere og skiver. Mulig jeg må til med litt silikon for å få det helt tett.

Bilde
Sylinder og stempel by Espen Klem, on Flickr

Bilde
Originalt stempel m/ aksel by Espen Klem, on Flickr

Bilde
Fått løs aksel fra stempel. Borret fra undersiden av stempelet også. by Espen Klem, on Flickr

Bilde
Stempelet er snudd og montert på en ny aksel av gjengebolt by Espen Klem, on Flickr

Bilde
Stempelet er snudd. Mutter og skive på hver side. by Espen Klem, on Flickr

Bilde
Demontering av tilbakeslagsventil. Måtte ta av manometeret for å komme til med en skiftenøkkel. by Espen Klem, on Flickr

Bilde
Gummiproppen som utgjør hoveddelen av tilbakeslagsventil by Espen Klem, on Flickr

Beviset på vakuum (tar litt tid før Youtube får konvertert videoen):

Har tenkt å gjøre to, tre forbedringer:
  • Legge et krympeplastrør rundt akselen til stempelet så det blir mindre motstand. Kunne eventuellt slipt vekk gjengene på akselen, men det blir for mye jobb og lett å slipe for mye.
  • Skjære et hakk i gummiproppen så luften slipper lettere forbi, på siden ved den rette enden.
  • Silikon mellom aksel, stempel og skiver for å få enda bedre vakuum.
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST Alterego » Søn Apr 10, 2011 9:17 am

Brukerens avatar
Alterego

UNREAD_POST EspenKlem » Søn Apr 10, 2011 10:28 am

Ja den så bra ut Alterego. Var noen linker der til en billigere utgave også.
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

UNREAD_POST Gjest » Fre Des 16, 2011 3:11 pm

Hva er poenget med å gå igjennom så mye bry når du får kjøpt deg ei vakuumpumpe til 2000,-??
Gjest

UNREAD_POST EspenKlem » Fre Des 16, 2011 4:02 pm

Gjest skrev:Hva er poenget med å gå igjennom så mye bry når du får kjøpt deg ei vakuumpumpe til 2000,-??

Tja, det kan du si. Jeg har stort sett mer tid en penger, så da kom jeg unna med ca. 100 kroner i utgifter. Og så er det moro å få til å lage nye ting/funksjoner ut fra det jeg har istedenfor alltid å kjøpe nytt.
--
Espen Klem
Brukerens avatar
EspenKlem
Site Admin

Gå til Alt om verktøy

Annonse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Facebook[Bot] og 3 gjester

• Siste emner og svar
    Postet av